Δεκάδες “κίτρινες κάρτες” δείχνει στην ελληνική κυβέρνηση η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή μέσα από το προσχέδιο της 5ης έκθεσης αξιολόγησης της χώρας
μας, καθώς καταλήγει στη διαπίστωση ότι το 1/4 των μέτρων που είχε
συμφωνήσει με τους αρμόδιους υπουργούς στους τομείς της οικονομίας, της
δημόσιας διοίκησης, της εργασίας, της ενέργειας και των μεταφορών
παραμένει ουσιαστικά κενό γράμμα.
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
Η Κομισιόν εντοπίζει ελάχιστη έως ανύπαρκτη πρόοδο και καθυστερήσεις σε 38 από τα 156 μέτρα που είχε συμφωνήσει η τρόικα με την ελληνική πλευρά. Όπως προκύπτει από τον εξαντλητικό πίνακα, έκτασης 47 σελίδων, στον οποίο οι ελεγκτές αναλύουν τα συμπεράσματά τους ως προς την εφαρμογή των μέτρων, μερικά από τα κυριότερα “φάουλ” της ελληνικής κυβέρνησης είναι: η μη συμμόρφωση με τον κανόνα “μία πρόσληψη ανά δέκα αποχωρήσεις”, η συνεχιζόμενη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου, οι καθυστερήσεις στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, η παραπομπή του “σπασίματος” της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ώστε να ιδιωτικοποιηθεί) στις... ελληνικές καλένδες και ο τεράστιος όγκος φορολογικών υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον της δικαιοσύνης.
Πιο αναλυτικά, για κάθε τομέα επισημαίνονται οι εξής αστοχίες:
Η Κομισιόν εντοπίζει ελάχιστη έως ανύπαρκτη πρόοδο και καθυστερήσεις σε 38 από τα 156 μέτρα που είχε συμφωνήσει η τρόικα με την ελληνική πλευρά. Όπως προκύπτει από τον εξαντλητικό πίνακα, έκτασης 47 σελίδων, στον οποίο οι ελεγκτές αναλύουν τα συμπεράσματά τους ως προς την εφαρμογή των μέτρων, μερικά από τα κυριότερα “φάουλ” της ελληνικής κυβέρνησης είναι: η μη συμμόρφωση με τον κανόνα “μία πρόσληψη ανά δέκα αποχωρήσεις”, η συνεχιζόμενη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου, οι καθυστερήσεις στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, η παραπομπή του “σπασίματος” της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ώστε να ιδιωτικοποιηθεί) στις... ελληνικές καλένδες και ο τεράστιος όγκος φορολογικών υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον της δικαιοσύνης.
Πιο αναλυτικά, για κάθε τομέα επισημαίνονται οι εξής αστοχίες:
- Δημόσιος τομέας: Η Κομισιόν διαπιστώνει ότι το σχέδιο για την κατανομή των προσλήψεων και του διαθέσιμου προσωπικού, βάσει της αναλογίας “μία πρόσληψη ανά δέκα αποχωρήσεις” για το 2011, δεν ετοιμάστηκε και ότι ενώ οι αποχωρήσεις δημοσίων υπαλλήλων ήταν πέρσι 53.336 και συνεπώς ο κανόνας “1 προς 10” θα επέτρεπε 5.333 προσλήψεις στο σύνολο του 2011, τα δύο πρώτα τρίμηνα της φετινής χρονιάς οι προσλήψεις εκτιμάται ότι έφθασαν τις 10.862.
- Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Υπογραμμίζεται ότι στα τέλη Αυγούστου είχαν συσσωρευτεί 6,5 δισ. ευρώ από το 2010 και προηγούμενα έτη, ενώ από τον Ιανουάριο ως τον Αύγουστο του 2011 οι οφειλές αυξήθηκαν κατά 1,2 δισ. ευρώ.
- Κλειστά επαγγέλματα: Εκκρεμούν συμφωνημένες δράσεις, ιδίως για τους συμβολαιογράφους, τους δικηγόρους και τους μηχανικούς, και ζητούνται περισσότερες αλλαγές.
- Εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις: Ο όγκος των υποθέσεων που εκκρεμούν σε όλες τις βαθμίδες της δικαιοσύνης έχει ζητηθεί να μειωθεί κατά τουλάχιστον 15% φέτος (27.000 υποθέσεις). Ωστόσο η κυβέρνηση “δεν έχει συντάξει κανένα επίσημο σχέδιο” και απλώς δηλώνει αισιόδοξη για την επίτευξη του στόχου.
- Εκτέλεση του προϋπολογισμού: “Δεδομένων των αποκλίσεων στην εκτέλεση του προϋπολογισμού, η κυβέρνηση ανακοίνωσε νέα μέτρα λιτότητας. Ωστόσο, οι προβολές δείχνουν ότι η ‘οροφή’ για το έλλειμμα του 2011 θα ξεπεραστεί”.
- Συγχωνεύσεις/Καταργήσεις οργανισμών: Η σχετική νομοθεσία ψηφίστηκε, “αλλά η εξοικονόμηση πόρων που αναμενόταν από τη μεταρρύθμιση αυτή θα είναι χαμηλότερη της πρόβλεψης στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα”.
- Νέο φορολογικό σύστημα: “Η μεταρρύθμιση αυτή αναβάλλεται για το τέλος του χρόνου, για να διασφαλιστούν αλλαγές που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη στο φορολογικό οικοδόμημα και με ουδέτερο αποτέλεσμα στα έσοδα”.
- Τράπεζες: Ενώ η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να θέσει με νόμο όλους τους τραπεζοϋπαλλήλους υπό το ίδιο καθεστώς εργασίας και αμοιβών, ανεξαρτήτως του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των τραπεζών, κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει πράξη.
- Ιδιωτικοποιήσεις: “Το κριτήριο επίδοσης για τα τέλη Σεπτεμβρίου δεν πληρείται, ενώ οι προβολές δείχνουν ότι ούτε ο στόχος για τα τέλη Δεκεμβρίου (5 δισ. ευρώ) θα επιτευχθεί”. Επίσης, αναφέρεται ότι η γενική γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας συστάθηκε αλλά ουσιαστικά δεν έχει αναλάβει δράση.
- Μεταφορές: Διαπιστώνεται ότι το “σπάσιμο” της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η προετοιμασία της για ιδιωτικοποίηση δεν έχουν προχωρήσει και “είναι απίθανο η ιδιωτικοποίηση να γίνει έως το τέλος του έτους”. Επίσης, δεν έχει προχωρήσει το σχέδιο για την ομαδοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων (έπρεπε να ήταν έτοιμο ως τον Σεπτέμβριο) προκειμένου να προχωρήσει η ιδιωτικοποίησή τους, και δεν έχει υποβληθεί η μελέτη για τις δυνατότητες απελευθέρωσης των οδικών μεταφορών επιβατών (ΚΤΕΛ).
- Ενέργεια: Η κυβέρνηση έπρεπε να οριστικοποιήσει ήδη από τον Ιούνιο μέτρα για τη διασφάλιση της εισόδου τρίτων στη λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή και από τον Ιούλιο να νομοθετήσει τη διαχείριση των υδροηλεκτρικών μονάδων από ανεξάρτητο σώμα. Τίποτε από αυτά δεν έγινε. Το ίδιο συνέβη και με το άνοιγμα της αγοράς ενέργειας στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, με έμφαση στη Ρόδο και την Κρήτη.
- Απορρόφηση κονδυλίων της ΕΕ: Ο στόχος για το πρώτο εξάμηνο του 2011 επιτεύχθηκε μόλις κατά 50% περίπου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου