ΥΠΟΜΝΗΜΑ
ΘΕΣΕΩΝ & ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
προς τη νέα Κυβέρνηση
25.06.2012
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΕ ΚΡΙΣΗ & Η ΟΠΤΙΚΗ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Το εμπόριο αποτελεί ακόμη και σήμερα και παρά τα μεγάλα πλήγματα που έχει δεχτεί από τη μείωση της κατανάλωσης και την δραματική έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, έναν από τους μεγαλύτερους και σημαντικότερους «εργοδότες» της ελληνικής οικονομίας. Σημαντικότερος γιατί ακόμα και σήμερα αποτελεί την βασική πύλη εισόδου των νέων στην αγορά εργασίας.
Σήμερα, οι περίπου 280.000 εμπορικές επιχειρήσεις απασχολούν 693.664 άτομα, καλύπτοντας το 18,1% της συνολικής απασχόλησης στην οικονομία. Τα τελευταία χρόνια της κρίσης, ο κλάδος δέχεται ισχυρές πιέσεις, οι οποίες μεταφράζονται σε απώλεια περίπου 60.000 εμπορικών επιχειρήσεων και 143.563 θέσεων απασχόλησης.
Κύριο χαρακτηριστικό του είναι το μεγάλο πλήθος μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, που προσπαθούν να προσαρμοστούν στις συνεχώς εντεινόμενες συνθήκες ανταγωνισμού. Το εμπόριο, ένα κατεξοχήν ανοιχτό επάγγελμα, χαρακτηρίζεται από ιδιαιτερότητες που σχετίζονται με τις κινήσεις της αγοράς, την άμεση διάδραση με τους καταναλωτές και το μεγάλο ρίσκο που καλείται να διαχειριστεί ο επιχειρηματίας.
|
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Σύμφωνα με πρόσφατους υπολογισμούς οι Μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις αντιστοιχούν σε ένα ποσοστό που αγγίζει το 95% των ελληνικών επιχειρήσεων. Όπως, μπορεί να γίνει αντιληπτό – και σε αντίθεση με άλλες χώρες – η ελληνική επιχειρηματικότητα βασίστηκε σε εταιρίες μικρού μεγέθους, οι οποίες κάλυπταν ένα αξιοσημείωτο εύρος δραστηριοτήτων και διέθεταν ανέκαθεν τη μερίδα του λέοντος σε ό,τι αφορούσε την απασχόληση. Επιπλέον, λόγω του μεγέθους τους, οι ΜμΕ πάντοτε ήταν «ανοικτές» στον κρατικό έλεγχο, κάτι που αναιρεί και μία «παραφιλολογία» ότι δήθεν αυτές ευθύνονται για τον όγκο φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής και έχει επιβαρύνει τα δημόσια έσοδα. Από την πλευρά της απασχόλησης η μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα αποτελούν το μεγάλο εργοδότη στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας, με το ποσοστό των απασχολουμένων σε αυτές τις επιχειρήσεις, να ξεπερνά το 85%. Το εμπόριο, ειδικότερα, είναι ένα πεδίο δραστηριοποίησης και απασχόλησης για κοινωνικές ομάδες, όπως οι γυναίκες και οι νέοι, οι οποίες, κατά κύριο λόγο, πλήττονται από την ανεργία και την περιστασιακή απασχόληση. Ο σημαντικός κοινωνικός ρόλος του εμπορίου διαφαίνεται και από το δομικό ρόλο που κατέχει στις περιφερειακές αγορές οι οποίες συνιστούν παράγοντα ανάπτυξης, κοινωνικής συνοχής, ασφάλειας και πολιτισμού.
Σε αυτό το πλαίσιο πάγια θέση της ΕΣΕΕ είναι ότι η εννοιολόγηση της ανταγωνιστικότητας στην ελληνική περίπτωση πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψιν τις ιδιαίτερες συνθήκες της κοινωνικής και οικονομικής δομής της χώρας και κατ' επέκταση κάθε αναπτυξιακή στρατηγική να προσαρμόζεται σε αυτές τις ιδιαιτερότητες. Και κυρίως η αναδιάρθρωση της πορείας της ελληνικής οικονομίας μετά τη Μεταπολίτευση, πρέπει να βασίζεται σε ρεαλιστικές ερμηνείες και όχι σε εξωγενή σχήματα που δεν ανταποκρίνονται στις εσωτερικές αναγκαιότητες. Οποιαδήποτε εξωγενής «συνταγή» πρέπει να τίθεται στη διαπραγμάτευση και να προσαρμόζεται στις πραγματικές ανάγκες της χώρας με τεκμηριωμένες προτάσεις. Η σημασία της Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας έχει αναγνωριστεί και ευρωπαϊκά με κάθε δυνατό τρόπο (πχ. Small Business Act), δυστυχώς όμως η πολιτική δεν έχει λάβει σοβαρά υπόψη τόσο τη σημασία όσο και τη μεγάλη συμβολή αυτών των επιχειρήσεων στην ανάπτυξη, στην κοινωνική συνοχή και στην κοινωνική ευημερία.
Σήμερα, ο έλληνας μικρομεσαίος επιχειρηματίας κρίνουμε ότι δεν είναι ο ίδιος με το χθες. Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα στη χώρα είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις, να εισάγει καινοτομίες και να συνεργαστεί σε όλα τα επίπεδα για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη. Σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα:
- Διαμόρφωση ενός δίχτυ προστάσεις για τις εκατοντάδες υπερχρεωμένες μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες οδηγούνται στο κίνδυνο του λουκέτου. Οι επιπτώσεις των λουκέτων στην κοινωνική συνοχή και στην τοπική αγορά σχετίζονται άμεσα με τα θέματα της εγκληματικότητας και μπορούν να αποβούν μοιραίες για την πλήρη μεταστροφή της εικόνας των πόλεων.
- H ανάγκη υιοθέτησης μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την ανάπτυξη των ΜΜΕ ως μοχλού καινοτομίας και οικονομικής ανάπτυξης.
- Η σημασία των συνεργείων – συνεργασιών μεταξύ των επιχειρήσεων με την εμπλοκή της τοπικής αυτοδιοίκησης, αναβαθμίζοντας παράλληλα τη διακυβέρνηση και την περιφερειακή ανάπτυξη.
- Η απλοποίηση της πρόσβασης των ΜΜΕ στη χρηματόδοτηση.
- Μείωση γραφειοκρατίας.
Η ανάγκη ενίσχυσης και τόνωσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, ιδιαίτερα σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, κρίνεται αναγκαία όσο ποτέ. Διεθνή αλλά και εγχώρια επιστημονικά ινστιτούτα, πανεπιστήμια και διάφοροι ερευνητικοί φορείς έχουν εδώ και καιρό υπογραμμίσει την ευεργετική επίδραση που θα είχε στην ελληνική οικονομία μία συνεχής και διατηρήσιμη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας. Ο δημόσιος διάλογος που συνόδεψε τις σκέψεις και τις προσπάθειες τόνωσης της ανταγωνιστικότητας διολίσθησε επικίνδυνα σε εσφαλμένες αντιλήψεις του παρελθόντος και σε παγιωμένα «κλισέ» που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ούτε βέβαια στα πορίσματα των πρόσφατων οικονομικών επιστημονικών ερευνών. Η στοχοποίηση των Μμ επιχειρήσεων ως υπαίτιες για την καταβαράθρωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μόνο ως μία τέτοια παρωχημένη αντίληψη μπορεί να εκληφθεί.
Αντίθετα, η λειτουργία της πραγματικής οικονομίας απέδειξε πως οι Μμ επιχειρήσεις, αν και επλήγησαν πρώτες από τις συνέπειες της ύφεσης, προσπάθησαν να συγκρατήσουν, αν όχι να μειώσουν τις τιμές, με την απορρόφηση των διαδοχικών αυξήσεων του ΦΠΑ και τις συνεχείς προσφορές σε ένα καταναλωτικό κοινό που έβλεπε το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημά του να συρρικνώνεται καθημερινά. Και αυτό γιατί οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες αντιλαμβάνονται άμεσα ως καταναλωτές τι ακριβώς συμβαίνει στην αγορά και πόσο ασφυκτική μπορεί να γίνει η έλλειψη ρευστότητας. Ο πόλεμος στις Μμ επιχειρήσεις με το πρόσχημα ότι όχι μόνο δεν είναι ανταγωνιστικές αλλά επιζήμιες και γι' αυτό θα πρέπει να παραχωρήσουν τη θέση τους σε στις μεγάλες, όχι μόνο θα οδηγήσει σε κλείσιμο χιλιάδων επιχειρήσεων (προς όφελος λίγων κολοσσών) και θα εκτινάξει περαιτέρω την ανεργία, αλλά θα προκαλέσει αυτό που οι θιασώτες του ελεύθερου ανταγωνισμού διακηρύττουν ότι προσπαθούν να αποφύγουν: στην ολιγοπωλιακή-μονοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς.
Οι μελέτες που προέβλεπαν την ανάκαμψη του ΑΕΠ το τέλος του 2011 ή του 2012, αρκεί η ελληνική οικονομία να εφαρμόσει απόλυτα τους όρους των Μνημονίων, απέτυχε. Υπερ-αισιόδοξες κρίνονται πλέον και οι εκτιμήσεις για την ενίσχυση του ΑΕΠ ως απόρροια του «ανοίγματος» των κλειστών επαγγελμάτων αφού τα οικονομετρικά υποδείγματα που χρησιμοποιήθηκαν δεν μπόρεσαν να απεικονίσουν την ελληνική πραγματικότητα, τους παράγοντες που την διαμορφώνουν, τις δομές πάνω στις οποίες έχει θεμελιωθεί και τα «στεγανά» τα οποία δεν την αφήνουν να ορθοποδήσει και αποτελούν τροχοπέδη στην ανάπτυξή της. Μοιραία λοιπόν το αποτέλεσμα της αδυναμίας κατανόησης και ενσωμάτωσης ιδιαιτεροτήτων της ελληνικής οικονομίας οδηγεί σε απόκλιση συμπερασμάτων από την οικονομική πραγματικότητα. Η εισαγωγή και χρήση εθνικολογιστικών μεγεθών, τα οποία στη συνέχεια αμφισβητήθηκαν ως ανακριβή, αλλά, και ο μη συνυπολογισμός των χαμένων πόρων από την παραοικονομία στα εθνικολογιστικά μεγέθη, δεν οδηγούν σε αξιόπιστες προβλέψεις. Τέλος, η αυθαίρετη σύνδεση της όξυνσης του ανταγωνισμού με την πτώση των ελληνικών περιθωρίων κέρδους στα λεγόμενα «κλειστά επαγγέλματα» κατά 15% απαιτεί περισσότερη προσοχή προς αποφυγή εσφαλμένων συμπερασμάτων, ενώ δεν τεκμηριώνεται ο τρόπος που οι διαρθρωτικές αλλαγές - μεταρρυθμίσεις θα επιφέρουν την πολυπόθητη μείωση των περιθωρίων κέρδους στα «κλειστά επαγγέλματα».
Πρέπει επιτέλους να γίνει αντιληπτό ότι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας δεν αποτελεί βραχυχρόνιο στόχο ή επίτευγμα μιας χρονιάς αλλά είναι μία συνεχής-μακροχρόνια προσπάθεια για την παραγωγή ποιοτικών και σχετικά φθηνών, με βάση τα διεθνή πρότυπα, προϊόντων με τα οφέλη να διαχέονται σε ολόκληρη την κοινωνία. Αντί να λιθοβολούνται οι ελληνικές Μμ επιχειρήσεις και να απαιτείται η κατάργηση του 13ου και του 14ου μισθού του ιδιωτικού τομέα καθώς και η περαιτέρω μείωση των μισθών ως μέτρα απαραίτητα για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας, θα ήταν καλύτερο οι προσπάθειες βελτίωσης των δομών της ελληνικής οικονομίας να επικεντρωθούν στον τρόπο λειτουργίας των θεσμών. Ζητήματα καίριας σημασίας, η επίλυση των οποίων θα ενίσχυε δυναμικά και σε βάθος χρόνου την οικονομία, όπως ο περιορισμός της γραφειοκρατίας, η ουσιαστική ενίσχυση της διαφάνειας, η έγκαιρη απονομή δικαιοσύνης, η ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας και της συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό, ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου, η οργάνωση και τόνωση της επιστημονικής έρευνας, η συνεχής και υψηλού επιπέδου κατάρτιση των εργαζομένων, η ριζική αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος, η βελτίωση των υποδομών, η ολοκλήρωση της μηχανοργάνωσης και γενικά η ψηφιοποίηση στο δημόσιο τομέα, η δημιουργία ενός απλού και ξεκάθαρου φορολογικού συστήματος χωρίς παράθυρα και μπαλώματα και γενικότερα η άρση των όλων στρεβλώσεων που προκαλούνται στην αγορά από δυσλειτουργίες του κράτους και που θα μπορούσαν να λάβουν χώρα άμεσα και δίχως κόστος, παραμένουν ανοιχτά.
ΛΟΥΚΕΤΑ, ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΥΠΕΡΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ
Το ελληνικό εμπόριο έχει εισέλθει σε μία βαθειά ύφεση με αυξανόμενα «λουκέτα» και δραματικές μειώσεις στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων. Με βάση την τελευταία έρευνα του ΙΝ.ΕΜ.Υ της ΕΣΕΕ (Μάρτιος 2012) μόνο στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά τα λουκέτα παρουσίασαν 30% σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο. Ενδεικτικά παραθέτουμε τα διαχρονικά αποτελέσματα του κέντρου της Αθήνας. Αναλυτικά η μελέτη βρίσκεται στη διάθεση σας.
ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΛΕΙΣΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
| ||||||
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2010
|
ΜΑΡΤΙΟΣ 2011
|
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2011
|
ΜΑΡΤΙΟΣ 2012
| |||
ΑΝΑΛΟΓΙΑ
|
ΑΝΑΛΟΓΙΑ
|
ΑΝΑΛΟΓΙΑ
|
ΣΥΝΟΛΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
|
ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
|
ΑΝΑΛΟΓΙΑ
| |
ΕΡΜΟΥ |
15,0%
|
24,3%
|
22,3%
|
286
|
72
|
25,2%
|
ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ |
15,0%
|
24,6%
|
23,2%
|
220
|
65
|
29,5%
|
ΠΑΝ/ΜΙΟΥ |
20,5%
|
18,6%
|
25,7%
|
285
|
87
|
30,5%
|
ΣΤΑΔΙΟΥ |
24,6%
|
33,8%
|
31,5%
|
322
|
135
|
42%
|
ΠΑΤΗΣΙΩΝ |
14,8%
|
20,7%
|
22,1%
|
969
|
254
|
26,2%
|
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ |
-
|
13,8%
|
14,4%
|
141
|
39
|
27,6%
|
ΕΜ.ΜΠΕΝΑΚΗ |
-
|
23,3%
|
20,8%
|
167
|
53
|
31,7%
|
ΧΑΡ. ΤΡΙΚΟΥΠΗ |
-
|
29,6%
|
28,5%
|
290
|
98
|
33,8%
|
ΣΟΛΩΝΟΣ |
-
|
22,0%
|
42,0%
|
229
|
58
|
25,3%
|
ΣΥΝΟΛΟ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΘΗΝΑΣ |
18%
|
23,4%
|
24,4%
|
2.909
|
861
|
29, 6%
|
ΣΚΟΥΦΑ |
5,7%
|
17,0%
|
16,4%
|
109
|
23
|
21,1%
|
ΤΣΑΚΑΛΩΦ |
21,6%
|
29,0%
|
34,8%
|
92
|
31
|
33,7%
|
ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΙΩΑΚΕΙΜ |
14,0%
|
12,5%
|
21,7%
|
154
|
16
|
10,4%
|
ΣΥΝΟΛΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ |
12,5%
|
18,6%
|
23,7%
|
355
|
70
|
19,7%
|
Κέντρο της Αθήνας – Μάρτιος 2012
Στην παρούσα συγκυρία και σύμφωνα με τα ιστορικά και κοινωνικά δεδομένα της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, το κλείσιμο ενός τόσο μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων και μάλιστα σε τόσο λόγο χρόνο, χωρίς σχεδιασμό ή δυνατότητας εύρεσης απασχόλησης σε άλλο κλάδο, έχει ήδη ανυπολόγιστες επιπτώσεις. Κάθε κλείσιμο μιας επιχείρησης υπολογίζεται ότι επιβαρύνει ετησίως το κράτος από 13.000 έως 285.000 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος (στοιχεία από σχετική έρευνα ΕΣΕΕ), από την απώλεια φόρων, δημοτικών τελών, ασφαλιστικών εισφορών, φόρου εισοδήματος από ενοίκια, καταβολή επιδομάτων ανεργίας, κλπ. Σωρευτικά, η συνολική απώλεια για το κράτος μπορεί και να ξεπεράσει τα 8 δις. ευρώ ετησίως.
Οι αναφορές περί κανονιστικών ρυθμίσεων στο χώρο του λιανεμπορίου με πρόφαση την απελευθέρωση του κλάδου, μάλλον αγνοούν την πραγματικότητα. Τουναντίον, οι ανάγκη της κρατικής παρέμβασης σχετίζεται με την άναρχη και χωρίς σχέδιο εγκατάσταση πολυχώρων και πολυκαταστημάτων, τα οποία με το πρόσχημα της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης, στην πραγματικότητα συμβάλλουν σε αυξήσεις τιμών –βλ. τρόφιμα, εγκατάλειψη κέντρων των πόλεων με τα αυξανόμενα λουκέτα –αύξηση εγκληματικότητας, ρήξη της κοινωνικής συνοχής και απώλεια θέσεων εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το έργο της ΕΣΕΕ «Πιλοτική ΓΕΩΒΑΣΗ - χωροθέτηση εμπορίου» όπου αποτυπώνονται οι επιπτώσεις από την αναδιάρθρωση του εμπορίου σε χωρικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο.
Παράλληλα, άποψη της ΕΣΕΕ είναι ότι καμία «φορο-επιδρομή» δεν πρόκειται να επιλύσει το αναπτυξιακό πρόβλημα που είναι και ο μόνος δρόμος για την έξοδο από την κρίση. Είναι απαραίτητη η άμεση ενεργοποίηση των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και η διάχυση πόρων από τις τράπεζες προς την πραγματική οικονομία για να ενισχυθεί η ρευστότητα της αγοράς.
Η αύξηση του ΦΠΑ επέφερε, όπως ήταν αναμενόμενο περαιτέρω μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων, καθώς δεν είναι πλέον δυνατόν να απορροφηθεί από τις ίδιες τις επιχειρήσεις.
Η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, με ανώτερο συντελεστή αυτό του 23%, που έχει υιοθετήσει η Ελλάδα, και σε συνδυασμό με άλλα φοροεισπρακτικά μέτρα, έχουν πλήξει καίρια την κατανάλωση και έχουν οδηγήσει ένα μεγάλο κομμάτι της χώρας στη φτώχεια. Τα έσοδα όμως του κράτους από την επιβολή των αυξημένων συντελεστών ΦΠΑ στο εμπόριο δεν έχουν αυξηθεί, όπως θα περίμενε ίσως κανείς, αλλά σε σχέση με το 2008 έχουν μειωθεί κατά 22% περίπου (15 δις. έναντι 11.7δις). Ο λόγος δεν είναι άλλος από την ραγδαία υποχώρηση της κατανάλωσης, τα έσοδα της οποίας δεν μπόρεσαν να αντισταθμίσουν οι αυξημένοι συντελεστές. Αντίθετα, εάν η το υπουργείο οικονομικών αποφάσιζε μία αποκλιμάκωση των συντελεστών του ΦΠΑ κατά 400 μονάδες βάσης (από 23% σε 19%), εξαιρώντας τον κλάδο των οχημάτων, τότε θα πετύχαινε:
- Να εισπράξει τα ίδια έσοδα μέσα στην επόμενη διετία, με αυστηρό έλεγχο της αγοράς και αυστηρές κυρώσεις σε περίπτωση φοροδιαφυγής και παράλληλα συμφωνία κυρίων με τους εμπόρους για συγκράτηση, αν όχι πτώση των τιμών.
- Βελτίωση του κλίματος στην αγορά και της εμπιστοσύνης των καταναλωτών μετά την σφοδρή πτώση τα τελευταία χρόνια.
- Να δώσει ανάσα στις επιχειρήσεις με τόνωση των πωλήσεων, διατηρώντας τες έτσι ζωντανές και εισπράττοντας το ίδιο έσοδα
- Βελτίωση τη ρευστότητας στην αγορά.
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΚΥΚΛΟ
Α. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Η επιβίωση, η ανάπτυξη, ο εκσυγχρονισμός και η ανταγωνιστικότητα της εμπορικής επιχείρησης μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας, συνδέονται με το επιχειρηματικό περιβάλλον και τις κανονιστικές ρυθμίσεις. Θεωρούμε ότι η χάραξη μιας εθνικής στρατηγικής για το εμπόριο η οποία θα ενταχθεί σε ένα γενικότερο αναπτυξιακό πλαίσιο της ελληνικής οικονομίας, μέσω επιλεγμένων και στοχευμένων δράσεων, θα παράξει πολλαπλά οφέλη για την Εθνική Οικονομία και θα αναδειχθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ελληνικού εμπορίου στο νέο, έντονα ανταγωνιστικό λόγω κρίσης, γεωπολιτικό περιβάλλον της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Για το λόγο αυτό, προσδοκούμε στην άμεση υλοποίησή της, τώρα που είναι εφικτή και αναγκαία η δημιουργία υποδομής για την ενδυνάμωση του ελληνικού εμπορίου, ώστε αυτό να παίξει το ρόλο του εργαλείου πρώτης γραμμής για την έξοδο της Ελληνικής οικονομίας από την κρίση.
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει –ιδιαίτερα στην παρούσα κρίσιμη συγκυρία- να εξισορροπηθεί το «τρίγωνο» ΤΙΜΕΣ –ΜΙΣΘΟΙ-ΦΟΡΟΙ.
|
1. Φορολογία
Ζητήματα που χρήζουν άμεσης επίλυσης και αφορούν στο διακανονισμό όλων των εκκρεμών φορολογικών, τελωνειακών και κοινωνικοασφαλιστικών οφειλών. Αναλυτικότερα, τα φλέγοντα θέματα είναι:
Α) Η ρύθμιση των οφειλομένων.
Β) Ο εξορθολογισμός των κυρώσεων (πρόσθετων φόρων και προσαυξήσεων) και η ισχύς αυτών και επί των εκκρεμών υποθέσεων στα Διοικητικά Δικαστήρια. Γ) Η δραστική μείωση των παραβόλων και της προβεβαίωσης του φόρου για την προσφυγή στα Διοικητικά Δικαστήρια Δ) Η άμεση τροποποίηση των διατάξεων για την αναστολή εκτέλεσης πράξεων της Διοίκησης Ε) Η αναθεώρηση των διατάξεων που προβλέπουν αυτόφωρη διαδικασία και ποινές φυλάκισης για μικροφειλέτες του Δημοσίου. ΣΤ) Η άμεση εφαρμογή του ηλεκτρονικού πόθεν έσχες, με καταγραφή κινητής και ακίνητης περιουσίας (το προβλέπει ο ν.3842/2010) Η) Η μείωση των συντελεστών Φ.Π.Α., με άμεση εφαρμογή ενιαίου συντελεστή 19% και ταυτόχρονη διατήρηση ενός χαμηλού συντελεστή Φ.Π.Α. 9% για τα είδη πρώτης ανάγκης και όλα τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τον τουρισμό, συμπεριλαμβανομένης και της εστίασης (άμεσα λόγω τουριστικής περιόδου) Θ) Αναφορικά με τον τρόπο φορολογίας εισοδήματος των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, ανεξαρτήτως νομικής μορφής , είτε ως προσωπική εταιρεία (Ο.Ε., Ε.Ε. κλπ), είτε ως κεφαλαιουχική (Α.Ε., Ε.Π.Ε., κλπ), προτείνουμε φόρο με συντελεστή 15% επί των κερδών. Για τα διανεμόμενα στους εταίρους ή μετόχους κέρδη να υπάρχει φορολογία μερισμάτων με συντελεστή 15% και εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης Ι) Άμεση ρύθμιση για φορολογία της ακίνητης περιουσίας, με το Φ.Α.Π., με αφορολόγητο όριο στα 400.000,00 € ανά φυσικό πρόσωπο, με απαλλαγή φόρου για όσα ακίνητα είναι ανεκμετάλλευτα και για όσο χρονικό διάστημα, αυτά δεν αποφέρουν έσοδα. Παράλληλα προτείνουμε την ενοποίηση των πολλών και διαφόρων φόρων επί της ακίνητης περιουσίας φυσικών και νομικών προσώπων και κατάργηση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. |
Η υιοθέτηση αρχών σαφήνειας, απλούστευσης, διαφάνειας και διαχρονικότητας στο φορολογικό σύστημα αποτελούν τις προϋποθέσεις της αποτελεσματικότητάς του. Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε ότι χρειάζεται:
- Ένα ανταγωνιστικό φορολογικό πλαίσιο για τις μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, το οποίο θα βασίζεται σε ρεαλιστικούς φορολογικούς συντελεστές.
- Η κατάργηση των έκτακτων εισφορών.
- Η άμεση, συνεπής και συστηματική επιστροφή του Φ.Π.Α προς τις επιχειρήσεις.
- Η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις, ώστε να ενισχυθεί το επενδυτικό περιβάλλον. Στον συγκεκριμένο τομέα, η χώρα μας υστερεί σημαντικά έναντι των γειτονικών χωρών.
- Εκ νέου εισαγωγή της τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ σε δόσεις.
- Η κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.
- Μεγαλύτερα φορολογικά κίνητρα για τα αδιανέμητα κέρδη που επενδύονται στις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων που τηρούν.
- Η θέσπιση φορολογικών κινήτρων για τις συνεπείς φορολογικές συμπεριφορές.
- Η καθιέρωση ανεξάρτητου μηχανισμού για εξωδικαστική επίλυση φορολογικών διαφορών με διαιτητικά χαρακτηριστικά, ώστε να αποφεύγεται η χρονοβόρα και γραφειοκρατική σημερινή κατάσταση.
- Ορθολογική επικαιροποίηση και συγκεκριμενοποίηση των εκπιπτόμενων δαπανών των επιχειρήσεων, ώστε να εξασφαλίζεται διαφάνεια και σταθερό πλαίσιο κατά τους φορολογικούς ελέγχους.
- Σύσταση συμβουλευτικού οργάνου με συμμετοχή των εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων προκειμένου να εξετάζονται οι υψίστης σημασίας φορολογικές μεταβολές.
- Τέλος προτείνουμε μια περίοδο "παγώματος" έξι μηνών, δηλαδή μέχρι τέλος του χρόνου και φυσικά όχι χαρίσματος, όλων των ληξιπρόθεσμων φορολογικών υποχρεώσεων των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και Μμε επιχειρήσεων για να συνέλθει η αγορά και να μπορέσουμε να ξανασταθούμε στα πόδια μας. Ουσιαστικά ζητάμε να μας επιστραφεί ο χρόνος της παρατεταμένης ακυβερνησίας κατά την διάρκεια της οποίας η αγορά στην κυριολεξία ισοπεδώθηκε.
Παρακάτω παρατίθενται μελέτες που έχουν εκπονηθεί από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών, ΙΝ.ΕΜ.Υ – Ε.Σ.Ε.Ε., οι οποίες καταδεικνύουν την αναγκαιότητα υιοθέτησης από την παρούσα Κυβέρνηση, των παραπάνω θέσεων/προτάσεων του φορέα.
εμπορικών επιχειρήσεων
Παράδειγμα 1: Ομόρρυθμος εμπορική επιχείρηση με φορολογητέα κέρδη 100.000 ευρώ
και απασχόληση 3 ατόμων (μισθωτών).
| ||
Φορολογική υποχρέωση επιχείρησης με βάση τα φορολογητέα κέρδη της | 100.000 ευρώ / 2 = 50.000 : επιχειρηματική αμοιβή 100.000 ευρώ / 2 = 50.000 : τελικό φορολογητέο ποσό | |
Υφιστάμενος συντελεστής : 20% Μειωμένος συντελεστής : 10% | 50.000 * 0,2 = 10.000 ευρώ 50.000 * 0,1 = 5.000 ευρώ, Προκύπτουσα Φορολογική ελάφρυνση: 5.000 ευρώ | |
Σημείωση: Ο μειωμένος συντελεστής 10% επί των φορολογητέων κερδών θα ισχύσει υπό την προϋπόθεση ότι η επιχείρηση όχι μόνο θα διατηρήσει του υπαλλήλους που διαθέτει
αλλά θα προβεί και στην πρόσληψη ενός επιπλέον εργαζομένου.
| ||
Υπολογισμός Εισφορών: | ||
Εισφορές υπέρ ασφαλιστικών ταμείων για 3 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ | (751,39 ευρώ * 45,06%) * 3 = 1.015,73 ευρώ | |
Φόρος μισθωτών υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ.) για 3 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ | 77,14 * 3 = 231,42 ευρώ | |
Συνολικό κόστος μισθοδοσίας για 3 εργαζόμενους με μηνιαίο 751,39 ευρώ | (965,99 * 14) * 3 = 40.571,58 ευρώ (1) | |
Υπόθεση: Πρόσληψη ενός επιπλέον μισθωτού από την Ο.Ε. εμπορική επιχείρηση με φορολογητέα κέρδη 100.000 ευρώ και άνω.
| ||
Εισφορές υπέρ ασφαλιστικών ταμείων για 4 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ. | (751,39 ευρώ * 45,06%) * 4 = 1.351,31 ευρώ | |
Φόρος μισθωτών υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ.) για 4 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ. | (77,14 ευρώ * 4) = 308,56 ευρώ | |
Συνολικό κόστος μισθοδοσίας για 4 εργαζόμενους με μηνιαίο 751,39 ευρώ. | (965,99 * 14) * 4 = 54.095,44 ευρώ (2) | |
Επιπλέον ετήσιο κόστος μισθοδοσίας εξαιτίας της πρόσληψης ενός επιπλέον εργαζομένου | 54.095,44 ευρώ - 40.571,58 ευρώ = = 13.523,86 ευρώ / χρόνο |
Σχολιασμός Παραδείγματος 1
Η μειωμένη κατά το ήμισυ φορολογική επιβάρυνση των επιχειρηματιών, από 10.000 ευρώ σε 5.000 ευρώ γίνεται υπό την προϋπόθεση ότι οι επιχειρήσεις όχι μόνο δεν θα απολύσουν κάποιον ή κάποιους από τους εργαζόμενούς τους αλλά παράλληλα θα πρέπει να διατηρήσουν το υπάρχον εργατικό δυναμικό που διαθέτουν και αν είναι δυνατόν να το αυξήσουν, μέσω της πρόσληψης ενός επιπλέον ατόμου. Μπορεί με μία πρώτη ματιά η παροχή αυτού του κινήτρου να κρίνεται ασύμφορη για τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης, αφού ναι μεν γλιτώνει 5.000 ευρώ ετησίως από τη μείωση της φορολογικής του επιβάρυνσης αλλά από την άλλη αναγκάζεται να πληρώνει 13.523,86 ευρώ παραπάνω ετησίως εξαιτίας των αυξημένων υποχρεώσεων που προκύπτουν (επιπλέον μισθός, ασφαλιστικές εισφορές και Φ.Μ.Υ. σε ετήσια βάση), τα μεσομακροπρόθεσμα πλεονεκτήματα όμως που προκύπτουν από μία τέτοια ενέργεια – επιλογή είναι σημαντικά τόσο για την πορεία της επιχείρησής του όσο και για την βελτίωση της υπάρχουσας εικόνας – ψυχολογίας στην αγορά εργασίας.
Για την μεν επιχείρηση, η προσθήκη ενός επιπλέον εργαζομένου στο έμψυχο δυναμικό της θα συμβάλλει στη αύξηση της κερδοφορίας της λόγω της καλύτερης εξυπηρέτησης των πελατών και της ανόδου της παραγωγικότητας των υπαλλήλων. Από την άλλη πλευρά, για το ίδιο το κράτος η απώλεια των φορολογικών εσόδων υπερκαλύπτεται από τις ευεργετικές επιδράσεις που θα προκληθούν από τη μείωση της ανεργίας, της μαύρης εργασίας και της συμμετοχής όλο και περισσότερων ατόμων στην παραγωγική διαδικασία, με άμεσο αποτέλεσμα την καταπολέμηση της ύφεσης μέσω της αύξησης του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (Α.Ε.Π.). Άλλωστε ισχύει ότι για κάθε νεοπροσλαμβανόμενο εργαζόμενο, ο οποίος προηγουμένως ήταν εγγεγραμμένος στα μητρώα του Ο.Α.Ε.Δ., το Δημόσιο απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής επιδόματος ανεργίας και επομένως εξοικονομεί πολύτιμους πόρους με τους οποίους μπορεί να εξυπηρετήσει άλλες πιο επιτακτικές ανάγκες. Μία δεύτερη ευεργετική παράμετρος της μείωσης της ανεργίας και της ένταξης όλο και περισσότερων ατόμων στην παραγωγική διαδικασία , είναι η τόνωση της καταναλωτικής ζήτησης που με τη σειρά της θα συνδράμει στην ενεργοποίηση – δραστηριοποίηση της αγοράς λόγω της αύξησης της ρευστότητας. Η εισροή χρήματος θα δώσει στην ουσία χείρα βοηθείας, μέσω της αύξησης των εισπράξεων εκείνων των επιχειρήσεων, οι οποίες βρίσκονται στο χείλος της πτώχευσης (λουκέτου) ενώ ευνοημένο από την όλη κατάσταση θα είναι και το ελληνικό κράτος καθώς από τη στιγμή που παρατηρείται άνοδος της αγοραστικής κίνησης στην αγορά , θα αυξηθούν τα κέρδη των επιχειρήσεων και συνεπώς και τα φορολογικά έσοδα.
Παράδειγμα 2: Ομόρρυθμος εμπορική επιχείρηση με φορολογητέα κέρδη 50.000 ευρώ
και απασχόληση 3 ατόμων (μισθωτών).
| ||
Φορολογική υποχρέωση επιχείρησης με βάση τα φορολογητέα κέρδη της | 50.000 ευρώ / 2 = 25.000 : επιχειρηματική αμοιβή 50.000 ευρώ / 2 = 25.000 : τελικό φορολογητέο ποσό | |
Υφιστάμενος συντελεστής : 20% Μειωμένος συντελεστής : 10% | 25.000 * 0,2 = 5.000 ευρώ 25.000 * 0,1 = 2.500 ευρώ, Προκύπτουσα Φορολογική ελάφρυνση: 2.500 ευρώ | |
Σημείωση: Ο μειωμένος συντελεστής 10% επί των φορολογητέων κερδών θα ισχύσει υπό την προϋπόθεση ότι η επιχείρηση όχι μόνο δεν θα απολύσει κάποιον από τους υπαλλήλους που διαθέτει αλλά θα προσπαθήσει, σε πρώτο στάδιο να διατηρήσει τον υφιστάμενο αριθμό εργαζομένων και σε δεύτερο στάδιο, εάν της το επιτρέπουν τα οικονομικά της να προβεί στην πρόσληψη ακόμη ενός ατόμου. | ||
Υπολογισμών Εισφορών: | ||
Εισφορές υπέρ ασφαλιστικών ταμείων για 3 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ | (751,39 ευρώ * 45,06%) * 3 = 1.015,73 ευρώ | |
Φόρος μισθωτών υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ.) για 3 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ | 77,14 * 3 = 231,42 ευρώ | |
Συνολικό κόστος μισθοδοσίας για 3. εργαζόμενους με μηνιαίο 751,39 ευρώ | (965,99 * 14) * 3 = 40.571,58 ευρώ (1) | |
Υπόθεση: Πρόσληψη ενός επιπλέον μισθωτού από την Ο.Ε. εμπορική επιχείρηση με φορολογητέα κέρδη 100.000 ευρώ και άνω. | ||
Εισφορές υπέρ ασφαλιστικών ταμείων για 4 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ. | (751,39 ευρώ * 45,06%) * 4 = 1.351,31 ευρώ | |
Φόρος μισθωτών υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ.) για 4 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ. | (77,14 ευρώ * 4) = 308,56 ευρώ | |
Συνολικό κόστος μισθοδοσίας για 4 εργαζόμενους με μηνιαίο 751,39 ευρώ. | (965,99 * 14) * 4 = 54.095,44 ευρώ (2) | |
Επιπλέον ετήσιο κόστος μισθοδοσίας εξαιτίας της πρόσληψης ενός επιπλέον εργαζομένου | 54.095,44 ευρώ - 40.571,58 ευρώ = = 13.523,86 ευρώ / χρόνο |
Παράδειγμα 3: Νομικό πρόσωπο ( Α.Ε. ή Ε.Π.Ε.) με φορολογητέα κέρδη 100.000
Ευρώ και άνω και απασχόληση 3 ατόμων (μισθωτών).
| ||
Φορολογική υποχρέωση επιχείρησης με βάση τα φορολογητέα κέρδη της | 100.000 * 0,2 = 20.000 ευρώ | |
Υφιστάμενος συντελεστής : 20% Μειωμένος συντελεστής : 10% | 100.000 * 0,2 = 20.000 ευρώ 100.000 * 0,1 = 10.000 ευρώ, Προκύπτουσα Φορολογική ελάφρυνση: 10.000 ευρώ | |
Σημείωση: Ο μειωμένος συντελεστής 10% επί των φορολογητέων κερδών θα ισχύσει υπό την προϋπόθεση ότι η επιχείρηση όχι μόνο θα διατηρήσει τους υπαλλήλους που διαθέτει (3 μισθωτοί) αλλά θα προβεί και στην πρόσληψη ενός επιπλέον εργαζομένου. | ||
Υπολογισμός Εισφορών: | ||
Εισφορές υπέρ ασφαλιστικών ταμείων για 3 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ | (751,39 ευρώ * 45,06%) * 3 = 1.015,73 ευρώ | |
Φόρος μισθωτών υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ.) για 3 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ | 77,14 * 3 = 231,42 ευρώ | |
Συνολικό κόστος μισθοδοσίας για 3. εργαζόμενους με μηνιαίο 751,39 ευρώ | (965,99 * 14) * 3 = 40.571,58 ευρώ (1) | |
Υπόθεση: Πρόσληψη ενός επιπλέον μισθωτού από το νομικό πρόσωπο (Α.Ε. ή Ε.Π.Ε.)με φορολογητέα κέρδη 100.000 ευρώ.
| ||
Εισφορές υπέρ ασφαλιστικών ταμείων για 4 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ. | (751,39 ευρώ * 45,06%) * 4 = 1.351,31 ευρώ | |
Φόρος μισθωτών υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ.) για 4 εργαζομένους με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ. | (77,14 ευρώ * 4) = 308,56 ευρώ | |
Συνολικό κόστος μισθοδοσίας για 4 εργαζόμενους με μηνιαίο 751,39 ευρώ. | (965,99 * 14) * 4 = 54.095,44 ευρώ (2) | |
Επιπλέον ετήσιο κόστος μισθοδοσίας εξαιτίας της πρόσληψης ενός επιπλέον εργαζομένου | 54.095,44 ευρώ - 40.571,58 ευρώ = = 13.523,86 ευρώ / χρόνο |
Παράδειγμα:
- Νομική μορφή επιχείρησης: Ο.Ε., με δύο ομόρρυθμους εταίρους με ποσοστό συμμετοχής επί των κερδών 50% έκαστος.
- Μέσος ετήσιος τζίρος: 500.000 ευρώ, τηρεί Βιβλία Γ΄ Κατηγορίας.
- Αριθμός απασχολουμένων: 3 άτομα, 2 πωλητές έγγαμους με 10 χρόνια προϋπηρεσία και έναν υπάλληλο γραφείου άγαμος με 2 χρόνια προϋπηρεσία.
- Καθαρά προ φόρου κέρδη: 120.000 ευρώ
- Ενοικιαζόμενο κατάστημα τμ. 80 αντικειμενικής αξίας 200.000 ευρώ
- Περιοχή: Αθήνα
Πίνακας: Καταγραφή ποσοτικών μεταβλητών – Συνολική φορολογική υποχρέωση προς Δημόσιο | |||
Μεταβλητές | (1)
Υφιστάμενη φορολογική επιβάρυνση μετά και την επιβολή των μέτρων του Μεσοπρόθεσμου
| (2)
Μείωση φορολογικού συντελεστή επί των καθαρών κερδών από 20% σε 10% (μείωση ΦΕΝΠ κατά 50%) και διατήρηση των θέσεων εργασίας
| (3)
Μείωση ΦΕΝΠ κατά 50% και πρόσληψη ενός επιπλέον ατόμου με μηνιαίο μισθό 751,39 ευρώ και χωρίς καμία εργασιακή εμπειρία
|
ΦΕΝΠ |
12.000
|
6.000
|
6.000
|
ΦΕΦΠ 1ου εταίρου |
5.320
|
5.320
|
5.320
|
Επιπλέον ΦΕΦΠ 1ου εταίρου |
+440
| + 440 |
+440
|
ΦΕΦΠ 2ου εταίρου |
5.320
|
5.320
|
5.320
|
Επιπλέον ΦΕΦΠ 2ου εταίρου |
+440
| + 440 | +440 |
ΦΠΑ |
33.000
|
33.000
|
33.000
|
Αρχικός ΦΑΠ 1ου εταίρου |
0
|
0
| 0 |
Επιπλέον ΦΑΠ 1ου εταίρου | +500 | + 500 | + 500 |
Τελικός ΦΑΠ 1ου εταίρου |
500
|
500
|
500
|
Αρχικός ΦΑΠ 2ου εταίρου |
70
| 70 |
70
|
Επιπλέον ΦΑΠ 2ου εταίρου | +470 | +470 | + 470 |
Τελικός ΦΑΠ 2ου εταίρου |
540
|
540
|
540
|
Αρχική Εισφορά Αλληλεγγύης υπέρ ανέργων ΟΑΕΔ 1ου εταίρου |
600
|
600
|
600
|
Επιπλέον Εισφορά Αλληλεγγύης υπέρ ανέργων ΟΑΕΔ 1ου εταίρου |
+150
| +150 |
0
|
Συνολική Εισφορά Αλληλεγγύης υπέρ ανέργων ΟΑΕΔ 1ου εταίρου |
750
|
750
|
600
|
Αρχική Εισφορά Αλληλεγγύης υπέρ ανέργων ΟΑΕΔ 2ου εταίρου |
600
|
600
|
600
|
Επιπλέον Εισφορά Αλληλεγγύης υπέρ ανέργων ΟΑΕΔ 2ου εταίρου |
+150
|
+150
|
0
|
Συνολική Εισφορά Αλληλεγγύης υπέρ ανέργων ΟΑΕΔ 2 ου εταίρου |
750
|
750
|
600
|
Έκτακτη Εισφορά 1ου εταίρου |
600
|
600
|
600
|
Έκτακτη Εισφορά 2ου εταίρου |
600
|
600
|
600
|
Επιβολή φόρου επιτηδεύματος 1ου εταίρου |
300
|
300
|
300
|
Επιβολή φόρου επιτηδεύματος 2ου εταίρου |
300
|
300
|
300
|
Δημοτικά τέλη/Δημοτικοί φόροι/ΤΑΠ/ΕΡΤ |
613
|
613
|
613
|
ΔΕΗ |
2.400
|
2.400
|
2.400
|
Ειδικό τέλος στα ακίνητα 1ου εταίρου (είσπραξη από ΔΕΗ) |
693
|
693
|
693
|
Ειδικό τέλος στα ακίνητα 2ου εταίρου (είσπραξη από ΔΕΗ) |
1.380
|
1.380
|
1.380
|
Ασφαλιστικές εισφορές προς τον ΟΑΕΕ |
7.500
|
7.500
|
7.500
|
Επιπλέον εισφορές σε ΟΑΕΕ 1ου εταίρου |
120
|
120
|
120
|
Επιπλέον εισφορές σε ΟΑΕΕ 2ου εταίρου |
120
|
120
|
120
|
Ασφαλιστικές εισφορές σε ΙΚΑ και εργοδοτικές εισφορές + ΤΕΑΥΕΚ |
21.688
|
21.688
|
21.688 + 3.004,4 + 315,5
|
Φόρος μισθωτών υπηρεσιών (ΦΜΥ) |
538
|
538
|
538 + 77
|
Ειδικό τέλος τραπεζικών συναλλαγών |
250
|
250
|
250
|
Σύνολο |
92.329 95.282
|
86.329 89.282
|
89.425,1 92.378
|
Μεταβολές |
-6,5% -6,29%
|
-3,15% -3,04
|
Επεξήγηση Μεταβλητών Παραδείγματος :
- Επιπλέον Εισφορά Αλληλεγγύης 1ου εταίρου, υπέρ ανέργων ΟΑΕΔ: 30.000 * 0,5% = 150 ευρώ (1),(2)
- Επιπλέον Εισφορά Αλληλεγγύης 2ου εταίρου, υπέρ ανέργων ΟΑΕΔ: 30.000 * 0,5% = 150 ευρώ (1),(2)
- Επιπλέον ΦΕΦΠ 1ου εταίρου: +400 ευρώ (1),(2),(3)
- Επιπλέον ΦΕΦΠ 2ου εταίρου: +400 ευρώ (1),(2),(3)
- Έκτακτη εισφορά 1ου εταίρου : 30.000 * 2% = 600 ευρώ (1),(2),(3)
- Έκτακτη εισφορά 2ου εταίρου : 30.000 * 2% = 600 ευρώ (1),(2),(3)
- Επιπλέον εισφορές προς ΟΑΕΕ (και για τους 2 εταίρους) : 120 * 2 = 240 ευρώ (1),(2),(3)
- Επιπλέον ΦΑΠ 1ου εταίρου: 500 ευρώ (1),(2),(3)
- Επιπλέον ΦΑΠ 2ου εταίρου : +470 ευρώ με βάση τη νέα κλίμακα (1),(2),(3)
- Φόρος Επιτηδεύματος 1 ου εταίρου : 300 (1),(2),(3)
- Φόρος Επιτηδεύματος 2 ου εταίρου : 300 (1),(2),(3)
- Μείωση φορολογικού συντελεστή επί της επιχειρηματικής αμοιβής κατά 50% από 20% σε 10%. Ο ΦΕΝΠ μειωθεί στις 6.000 ευρώ από τις 12.000 που ήταν προηγουμένως. (2),(3)
- Μείωση φορολογικού συντελεστή επί της επιχειρηματικής αμοιβής κατά 50% από 20% σε 10%. Ο ΦΕΝΠ μειωθεί στις 6.000 ευρώ από τις 12.000 που ήταν προηγουμένως. (2),(3)
- Υποχρέωση καταβολής επιπλέον εργοδοτικής ασφαλιστικής εισφοράς 214,6 *14 = 3.004,4 ευρώ σε ΙΚΑ και 22,5 *14 = 315 ευρώ σε ΤΕΑΥΕΚ ( σε ετήσια βάση) εξαιτίας της πρόσληψης ενός επιπλέον ατόμου με μηνιαίες ακαθάριστες αποδοχές 751,4 ευρώ και χωρίς καμία εργασιακή εμπειρία. (3)
- Έκτακτο χαράτσι στα ακίνητα (είσπραξη μέσω λογαριασμών Δ.Ε.Η.): 693 + 1.380 = 2.073 (1),(2),(3)
2. Χρηματοδότηση - ρευστότητα
Για μία ορθολογική και αναπτυξιακά προσανατολισμένη χρηματοδότηση των εμπορικών επιχειρήσεων με μόνιμα διαρθρωτικά χαρακτηριστικά, απαιτείται η υλοποίηση μέτρων άμεσης αποτελεσματικότητας, όπως: - Παράταση των δανείων που έχουν συναφθεί με την εγγύηση του ΤΕΜΠΜΕ για 3 χρόνια με παράλληλη ρύθμιση του επιτοκίου.
- Ένταξη στον νέο Επενδυτικό Νόμο των εμπορικών επιχειρήσεων ανεξαρτήτως μεγέθους επιχείρησης και ύψους επένδυσης.
- Άμεση επανεξέταση των πολιτικών και των χρηματοδοτικών εργαλείων ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων από το Τραπεζικό σύστημα.
- Άμεση υλοποίηση προγραμμάτων ΕΤΕΑΝ, με αποκλειστική στόχευση στην ενίσχυση των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας, μέσω θέσπισης προγραμμάτων δανειοδότησης και εγγυήσεων, με άμεση προτεραιότητα στη χορήγηση κεφαλαίων κίνησης και αποπληρωμής οφειλών – υποχρεώσεων.
- Επιτακτική ανάγκη αποτελεί η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη μείωση ή και εξάλειψη του γραφειοκρατικού κόστους καθώς αποτελεί σημαντικό αντικίνητρο.
- Σύσταση μηχανισμού ελέγχου της χρηματοδοτικής πολιτικής των τραπεζών που συμμετέχουν σε προγράμματα (εθνικά και κοινοτικά κυρίως μέσω ΕΣΠΑ) για την αντιμετώπιση της κρίσης, ώστε να εξαλειφθούν τα φαινόμενα εκμετάλλευσης της δεσπόζουσας θέσης του τραπεζικού συστήματος.
- Επιδότηση επιτοκίου για επενδυτικά δάνεια με κριτήριο τη διατήρηση ή και την αύξηση της απασχόλησης, όπως περιγράφηκε παραπάνω.3. Εμπορικό περιβάλλον
Η επιχειρηματική και οικονομική κοινωνία στην χώρα μας πάσχει από σημαντικές στρεβλώσεις, που δεν επιτρέπουν την ορθολογική ανάπτυξη του εμπορίου και το ξεδίπλωμα των δυνατοτήτων του, ώστε να συνεισφέρει στην ταχύτερη έξοδο από την κρίση. Για να γίνει ο στόχος αυτός πραγματικότητα, απαιτείται: -
- Η άσκηση πλανόδιου εμπορίου να μην επιτρέπεται σε πόλεις με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων.
- Να απαγορεύεται η άσκηση πλανόδιου εμπορίου εγγύς των οργανωμένων καταστημάτων που διαθέτουν ομοειδή είδη, ακόμη και όταν πρόκειται για προϊόντα γης και θάλασσας.
- Να τηρείτε απαρέγκλιτα η διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 14 ν. 4038/2012, για την έκδοση των αδειών. Αν μέχρι 30 Νοεμβρίου δεν έχει εκδοθεί η απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή η προβλεπόμενη Υπουργική Απόφαση, να μην δίνονται νέες άδειες για το τρέχον έτος.
- Στο νόμο αναφέρεται ότι, πλανόδιο εμπόριο συνιστά και η μέθοδος επισκέψεων Door to Door, όταν όμως πραγματοποιείται από πρόσωπα που δεν συνδέονται με νόμιμα οργανωμένη επιχείρηση. Δηλαδή, εξ' αντιδιαστολής, όταν ο επισκέπτης ανήκει σε οργανωμένη επιχείρηση, τότε δεν ασκεί υπαίθριο εμπόριο, ο νόμος δεν έχει εφαρμογή και δεν απαιτείται άδεια. Να τροποποιηθεί η σχετική διάταξη, συμπεριλαμβάνοντας στις διατάξεις του νόμου και τις νόμιμα οργανωμένες επιχειρήσεις.
- Κατά το νόμο, υπαίθριο στάσιμο εμπόριο νοείται κάθε μορφή άσκησης υπαίθριου εμπορίου που δεν αποτελεί πλανόδιο εμπόριο. Η διατύπωση είναι εξαιρετικά γενική. Να οριοθετηθεί αυστηρά το τι συνιστά στάσιμο υπαίθριο εμπόριο.
- Να καταργηθεί η δυνατότητα άσκησης στάσιμου εμπορίου σε ιδιωτικούς χώρους.
- Να τηρηθεί επιτέλους η διάταξη που απαγορεύει θέσεις στάσιμου υπαίθριου εμπορίου εγγύς της εισόδου εμπορικών καταστημάτων.
- Να καταργηθούν όλες οι εμποροπανηγύρεις, εκτός εκείνων που έχουν παραδοσιακά (εορταστικά) χαρακτηριστικά και να μην επιτρέπεται η δημιουργία νέων. Εναλλακτικά, να επιτρέπεται μόνο μία εμποροπανήγυρη ανά Δήμο/Δημοτική Κοινότητα/Τοπική Κοινότητα το χρόνο.
- Ο νόμος αναφέρει μόνο ότι οι εκδιδόμενες άδειες ισχύουν για 5 ημέρες και όχι ότι οι εμποροπανηγύρεις διαρκούν 5 ημέρες. Συνακόλουθα, πολλοί ΟΤΑ παρακάμπτουν τη βούληση του νομοθέτη, εκδίδοντας στους συμμετέχοντες συνεχόμενες πενθήμερες άδειες και διατηρώντας σε λειτουργία την εμποροπανήγυρη για ολόκληρα δεκαπενθήμερα. Να τροποποιηθεί ο νόμος στην κατεύθυνση καθορισμού διάρκειας της εμποροπανήγυρης και όχι των αδειών αυτής.
- Οι εμποροπανηγύρεις να πραγματοποιούνται εκτός των ιστορικών και εμπορικών κέντρων των πόλεων και κωμοπόλεων και να διαρκούν το πολύ μέχρι τρεις (3) ημέρες.
- Οι αποφάσεις ίδρυσης των εμποροπανηγύρεων να μην ισχύουν προτού επικυρωθούν από την Περιφέρεια.
- Οι χριστουγεννιάτικες όσο και πασχαλινές αγορές να διαρκούν το πολύ έως 5 ημέρες.
- Να πραγματοποιούνται εκτός των ιστορικών και εμπορικών κέντρων των πόλεων και κωμοπόλεων.
- Να καθορίζονται ρητά και δια νόμου τα προσφερόμενα προϊόντα στις αγορές αυτές, τα οποία θα πρέπει να δικαιολογούν τον χαρακτήρα των ημερών. Εάν σε σχετική αγορά διατίθενται και διαρκή είδη, να παύει αμέσως η συνέχιση της λειτουργία της.
- Οι αποφάσεις ίδρυσης των χριστουγεννιάτικων και πασχαλινών αγορών να μην ισχύουν, προτού επικυρωθούν από την Περιφέρεια.
- Να παραμείνουν αμετάβλητα τα πληθυσμιακά όρια για την ίδρυση κυριακάτικων αγορών, που εισήγαγε ο ν. 3557/2007.
- Οι κυριακάτικες αγορές να πραγματοποιούνται εκτός των ιστορικών και εμπορικών κέντρων των πόλεων και κωμοπόλεων.
- Να καταργηθούν οι νομοθετημένες εξαιρέσεις για τις κυριακάτικες αγορές του Κοπανακίου, του Δοξάτου και στου Σχιστού, που δεν προσφέρουν τίποτα πέρα από υπόνοιες εύνοιας προς τοπικά πολιτικά συμφέροντα.
- Η κυριακάτικη αγορά να λειτουργεί σε περιφραγμένο δημοτικό χώρο που θα πραγματοποιείται η κυριακάτικη αγορά να αποτυπώνεται σε σχεδιάγραμμα που θα ενσωματώνεται στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
- Οι αποφάσεις ίδρυσης των κυριακάτικων αγορών να μην ισχύουν, προτού επικυρωθούν από την Περιφέρεια.
Λαϊκές Αγορές
- Να πάψουν επιτέλους οι λαϊκές αγορές να αποτελούν παραπάζαρα και να ανταποκριθούν στην κύρια αποστολή τους, ήτοι να διατίθενται στους χώρους τους μόνο προϊόντα γης και θάλασσας.
- Να γίνει πανελλαδική χαρτογράφηση των λαϊκών αγορών. Να επανεξεταστεί η λειτουργία ή η μετακίνησή τους, βάσει της χρησιμότητάς της αλλά και των συνεπειών που προκαλεί στην ομαλή λειτουργία της περιοχής και στην καθημερινότητα των κατοίκων – επαγγελματιών αυτής.
- Να μετακινηθούν οι λαϊκές αγορές εκτός των κεντρικών οδικών αξόνων, αρτηριών και οδών, μεγαλύτερων ή μικρότερων περιοχών. Να πραγματοποιούνται μόνο σε δευτερεύουσες παρόδους.
- Να δημιουργηθεί μόνιμο κιόσκι σε κάθε λαϊκή αγορά, όπου θα στεγάζονται οι ελεγκτές και θα απευθύνονται οι πολίτες για να υποβάλλουν παράπονα ή παραινέσεις.
- Οι επιτροπές του άρθρου 7 παρ. 2 να γνωμοδοτούν και στις περιπτώσεις ίδρυσης, μετακίνησης ή κατάργησης λαϊκών αγορών στις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις Αθηνών – Πειραιώς και Θεσσαλονίκης.
- Να τηρηθεί αυστηρά η νομοθεσία για μη διενέργεια λαϊκών αγορών κατά την Κυριακή.
- Νέες άδειες να δίνονται μόνο σε παραγωγούς ή πωλητές προϊόντων γης και θάλασσας. Για τους παλιούς πωλητές διαρκών ειδών, που οι άδειές τους λήγουν ή έχουν λήξει, να δοθούν κίνητρα (φορολογικά, χρηματοδοτικά, συμμετοχές σε ευρωπαϊκά προγράμματα) ώστε να ανοίξουν καταστήματα, μετακινούμενοι στο οργανωμένο εμπόριο.
-
Β. ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ /ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Αποτελεί πεποίθηση της ΕΣΕΕ, ότι η ενδυνάμωση του κοινωνικού διαλόγου και της συλλογικής διαπραγμάτευσης είναι αναγκαία, ώστε να βελτιωθεί το κλίμα και να διατηρηθεί η κοινωνική συνοχή. Η υπογραφή της πλέον πρόσφατης Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και η διασφάλιση του 13ου και 14ου μισθού των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα είναι ενδεικτική δίκαιων και τολμηρών αποφάσεων οι οποίες εμπεδώνουν την αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων και ενισχύουν τη βελτίωση του οικονομικού κλίματος, κύριο παράγοντα εξόδου από την κρίση. Σε αυτή την πορεία πιστεύουμε ότι η ενδυνάμωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων είναι απολύτως αναγκαία, οι δε συμφωνίες σε επιχειρησιακό και ιδίως σε κλαδικό επίπεδο πρέπει να ενισχυθούν.
1. Απασχόληση-Εργασιακές σχέσεις
Η απασχόληση στο εμπόριο
Το εμπόριο το 2011 απασχολούσε 772.854 άνδρες και γυναίκες, μέγεθος που αντιστοιχεί στο 18,6% της συνολικής απασχόλησης στην ελληνική οικονομία και στο 24% της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας. Η ανάλυση της απασχόλησης στο σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων ακολουθούν την παρακάτω κατανομή,
ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝΑΝΑ ΤΑΞΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣΣΥΝΟΛΟ0-45-910-1920-2930-4950-99100 και άνω100%95,56%2,51%1,12%0,31%0,24%0,15%0,12%
ΘΕΜΑΤΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
Επιθεώρηση Εργασίας
-
2. Ασφαλιστικό
-
- Ο εμπορικός κόσμος τάσσεται κατά της κατάργησης ή της μείωσης του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα. Σε περίπτωση όμως που τεθεί σχετικό θέμα, επαναφέρουμε την από 31/05/2010 πρότασή μας για ενσωμάτωση στο βασικό μισθό, που είχαμε καταθέσει στην συζήτηση της τελευταίας ΕΓΣΣΕ. Μια τέτοια πρόταση κρίνουμε ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα, αφού θα διασφαλίσει το ετήσιο εισόδημα των εργαζομένων, τις ασφαλιστικές εισφορές και θα συμβάλλει στην ενδυνάμωση της κατανάλωσης της αγοράς. Η ΕΣΕΕ υπολογίζει ότι στην περίπτωση της ενσωμάτωσης του 13ου και 14ου μισθού το ελληνικό εμπόριο μπορεί μεν να μην απολαμβάνει τα θετικά αποτελέσματα των δώρων, θα επιτύχει όμως να διευρύνει τον παραγωγικό χρόνο, να τονώσει τη ρευστότητα των επιχειρήσεων και να ενισχύσει τη ζήτηση καθ' όλη τη διάρκεια του έτους.
- Η ΕΣΕΕ επανειλημμένα έχει εκφράσει ξεκάθαρα την αντίθεσή της στα μέτρα της μείωσης του ελάχιστου μισθού και της «μετενέργειας». Πρέπει άμεσα να προχωρήσουμε με τους εταίρους μας και με την παρουσία του νέου Υπουργού, στην έναρξη ενός ειλικρινούς διαλόγου, όχι όμως για να μπαλώσουμε προσωρινά τις παρούσες εργασιακές σχέσεις, αλλά για να επανασχεδιάσουμε από κοινού μια καινούργια, ρεαλιστική και σεβαστή από όλους, Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Υπάρχει η βούληση να συμφωνήσουμε μεταξύ μας και μπορούμε, ώριμα πλέον, να καταλήξουμε σε μια «εθνική εργασιακή συμφωνία» που θα διασφαλίζει την αξιοπρέπεια και των δύο μερών.
ΜΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ
Ονομαστικό εργατικό κόστος ανά ώρα
(ποσοστιαία μεταβολή σε σύγκριση με το εξάμηνο του προηγούμενου χρόνου)
Β' ΕΞΑΜΗΝΟΧΩΡΕΣ ΚΟΣΤΟΣΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣΜΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣEA – 17 3.6 3.5 4.3 EU – 27 3.4 3.2 3.9 ΓΑΛΛΙΑ 3.4p 2.8p 4.6p ΓΕΡΜΑΝΙΑ 4.8 4.8 5.0 ΕΛΛΑΔΑ -3.7 -3.0 -7.0 ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ 2.6p 2.5p 3.3p ΙΡΛΑΝΔΙΑ -3.5 -4.0 2.5 ΙΣΠΑΝΙΑ 2.6p 2.4p 2.9p ΙΤΑΛΙΑ 3.0 2.8 3.3 ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ -0.8p -1.0p -0.1p ΣΟΥΗΔΙΑ 1.5p 2.3p -0.2p
ΜΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΑ ΜΗΝΑ
(σύμφωνα με τον κατώτατο μισθό της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας )
ΕΥΡΩΜΗΝΙΑΙΟ ΚΟΣΤΟΣ 965,99ΜΙΚΤΑ 751,39ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΕΙΣΦΟΡΕΣΕΙΣΦΟΡΕΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ 123,98
ΕΡΓΟΔΟΤΙΚΕΣ ΕΙΣΦΟΡΕΣ214,60ΦΜΥ 77,14ΠΛΗΡΩΤΕΟ 550,27ΜΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ 415,72
ΚΛΑΔΟΣ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΜΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΑ ΜΗΝΑ (βασισμένο στον κατώτατο μισθό σύμφωνα με την Κλαδική Σύμβαση Εργασίας του Εμπορίου )ΕΥΡΩΜΗΝΙΑΙΟ ΚΟΣΤΟΣ 1147,17ΜΙΚΤΑ 846,24ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΕΙΣΦΟΡΕΣΕΙΣΦΟΡΕΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ 139,63
ΕΡΓΟΔΟΤΙΚΕΣ ΕΙΣΦΟΡΕΣ241,69TEAYEK 59,24ΦΜΥ (εκτίμηση) 86,73ΠΛΗΡΩΤΕΟ 629,47ΜΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ 517,70
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου