Δευτέρα, 7 Ιανουαρίου 2013

H κίνηση των εμπορικών καταστημάτων την περίοδο των εορτών

ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ 42, 105 63

Αθήνα, 7 Ιανουαρίου 2013


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«H κίνηση των εμπορικών καταστημάτων την περίοδο των εορτών»

Το βασικό συμπέρασμα της ενδεικτικής καταγραφής που διενήργησε η ΕΣΕΕ σχετικά με την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων την περίοδο των Χριστουγέννων, είναι η περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης. Οι πρόεδροι των εμπορικών συλλόγων στη συντριπτική τους πλειονότητα (57 στους 58) δήλωσαν ότι σημειώθηκε πτώση των πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα της περιοχής τους συγκριτικά με την περσινή εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.  

Οι περισσότεροι εκπρόσωποι των εμπόρων κάνουν λόγο για μια μέση μείωση της εμπορικής κίνησης της τάξεως του 21%-30%, όταν ήδη τα περσινά επίπεδα της ζήτησης είχαν αγγίξει ιστορικά χαμηλά ρεκόρ, σημειώνοντας μειώσεις  που σε πολλές περιπτώσεις είχαν υπερβεί και το 30% (Ένδυση-Υπόδηση).  Εντούτοις, το τελευταίο χριστουγεννιάτικο δώρο αφιέρωσαν σε αγορές και δώρα οι περισσότεροι καταναλωτές την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα, αφού οι 7 στους 10 εκπρόσωποι των συλλόγων αναφέρουν ως καλύτερη από την άποψη της αγοραστικής κίνησης την περίοδο πριν τις 25/12.

Αναλυτικότερα, οι μέρες με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Ε.Σ.Ε.Ε. αναφέρονται με σειρά σημαντικότητας στον παρακάτω πίνακα, όπου μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι η  παραμονή των Χριστουγέννων ήταν η καλύτερη μέρα από την άποψη της αγοραστικής κίνησης, ενώ τα εμπορικά καταστήματα δούλεψαν ικανοποιητικά και την Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα, που παραδοσιακά παραμένουν ανοιχτά.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ  ΑΝΑΦΟΡΑΣ
24 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
40%
23 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
23%
31 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
16%
22 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
7%


Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ευρήματα της καταγραφής επιβεβαιώνουν τη θέση της Ε.Σ.Ε.Ε. που είναι ενάντια στο άνοιγμα των καταστημάτων επιπλέον Κυριακές, καθώς δεν αναμένεται να ωφελήσει μικρομεσαίους καταστηματάρχες και καταναλωτές. Χαρακτηριστικά σημειώνεται ότι μόνο 3 εμπορικοί σύλλογοι από τους 58 ανέφεραν τη δεύτερη Κυριακή της εορταστικής περιόδου ως μέρα με την καλύτερη αγοραστική κίνηση. Μάλιστα, τονίζεται ότι πολλοί εκπρόσωποι των εμπόρων επισήμαιναν αυθόρμητα την αντίθεσή τους με τη ψήφιση ενός τέτοιου μέτρου.  

Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες εμπορικών επιχειρήσεων τόνισαν ότι, ενώ υπήρχε αρκετός κόσμος στο δρόμο, οι περισσότεροι εξ αυτών είχαν διάθεση μόνο για βόλτα  και όχι για αγορές, καταδεικνύοντας για ακόμη μία φορά πως μείζον θέμα αποτελεί η έλλειψη ρευστότητας που ταλανίζει το καταναλωτικό κοινό και όχι η έλλειψη χρόνου. Στην παρούσα καταγραφή, οι εκπρόσωποι του εμπορίου περιγράφουν τις αλλαγές που έχουν υποστεί οι καταναλωτικές συμπεριφορές, τονίζοντας πως πλέον το καταναλωτικό κοινό αναζητά κυρίως τα πιο οικονομικά προϊόντα από κάθε είδος, ώστε ακόμα και όσοι ψώνισαν στις γιορτές να διέθεσαν σημαντικά μικρότερα ποσά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.

Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν στην καταγραφή των απόψεων των εμπορικών συλλόγων για κάποιες βασικές κατηγορίες προϊόντων, υποδεικνύουν ότι μεγάλος χαμένος των Χριστουγέννων είναι η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης, αφού η συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών συλλόγων, οι 50 στους 58,  δήλωσαν ότι διαπιστώθηκε μείωση της ζήτησης σε ενδύματα και υποδήματα. Επιβεβαιώνεται και φέτος, η στροφή των καταναλωτών σε μικροδωράκια, συμβολικού περισσότερο χαρακτήρα με δυναμική είσοδο των ηλεκτρονικών «μικροδώρων».   Ωστόσο,  αυτή η στροφή δεν απέτρεψε τη μείωση στη ζήτηση βιβλίων και ειδών δώρου σύμφωνα με τους 7 στους 10 εμπορικούς συλλόγους.

Όπως ήταν αναμενόμενο, καλύτερη εικόνα παρουσίασε η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια, δηλαδή στους δύο κλάδους που έχουν αποδειχτεί οι πιο ανθεκτικοί στις περικοπές των εορταστικών δαπανών, καθώς τόσο τα τρόφιμα που αφορούν στο γιορτινό τραπέζι, όσο και τα προϊόντα που σχετίζονται με το παιδί, είναι άμεσα συνυφασμένα με τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα. Περίπου 3 στους 10 εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων θεωρούν ότι σε αυτούς τους κλάδους η ζήτηση αυξήθηκε συγκριτικά με πέρσι, ενώ άλλοι τόσοι περίπου βρίσκουν ότι η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια παρέμεινε σταθερή.  Στον πίνακα που ακολουθεί βλέπουμε σε ποσοστιαίες αναλογίες πόσοι εμπορικοί σύλλογοι διαπίστωσαν αυξημένη, μειωμένη ή σταθερή ζήτηση, για την κάθε κατηγορία προϊόντων.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ
Αυξημένη ζήτηση
Μειωμένη
ζήτηση
Σταθερή ζήτηση
α) Είδη ένδυσης- υπόδησης
11%
86%
3%
β) Βιβλία
10%
70%
20%
γ) Είδη δώρων
11%
70%
19%
δ) Τρόφιμα
27%
49%
24%
ε) Παιδικά- Παιχνίδια
25%
45%
30%


Οι εκτιμήσεις για το μέλλον της αγοραστικής κίνησης των εορταστικών περιόδων είναι δυσοίωνες, καθώς παρατηρείται, χρόνο με τον χρόνο, μια συνεχόμενη επιδείνωση των πωλήσεων, ενώ περαιτέρω καταστροφικές θα είναι οι συνέπειες για τον τζίρο των καταστημάτων από την  κατάργηση των δώρων στους μισθωτούς του δημοσίου και τους συνταξιούχους.





Δήλωση του προέδρου της ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη:

«Τα αποτελέσματα της περιόδου των Χριστουγέννων ήταν ιδιαίτερα ανησυχητικά για το μέλλον των επιχειρήσεων. Για το λόγο αυτό, πληροφορηθήκαμε με ιδιαίτερη έκπληξη ότι από την νέα δράση ενίσχυσης των ΜΜΕ με την αξιοποίηση πόρων των Περιφερειακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, μέσω των στοχευμένων ενεργειών ενίσχυσης των ΜΜΕ στους τομείς Μεταποίησης, Τουρισμού, Εμπορίου & Υπηρεσιών απουσιάζει το λιανικό εμπόριο. Η εν λόγω δράση αναμενόταν ως «μάννα εξ ουρανού» από τις επιχειρήσεις, στο βαθμό που, σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, κάθε ενίσχυση της ρευστότητας αποτελεί «φιλί ζωής» για τη χειμαζόμενη αγορά.

Συγκεκριμένα, όταν δημοσιοποιήθηκαν για πρώτη φορά οι παράμετροι του συγκεκριμένου προγράμματος, ήδη από το Μάιο του παρελθόντος έτους, όλες οι διαβεβαιώσεις που είχαμε λάβει αλλά και οι σχετικές επανειλημμένες ανακοινώσεις Τύπου περιελάμβαναν με κριτήρια επιλεξιμότητας το σύνολο των εμπορικών δραστηριοτήτων.

Είναι περιττό να τονίσουμε ότι από την επικοινωνία που είχαμε με τους Εμπορικούς Συλλόγους μέλη μας από όλη την επικράτεια, οι εμπορικές επιχειρήσεις λιανικής είχαν στηρίξει πολλά στο συγκεκριμένο πρόγραμμα που θα έδινε «ανάσες» σε αυτές τις δύσκολες εποχές της κρίσης και είχαν επιδείξει ειδικό ενδιαφέρον για την συμμετοχή τους.

Οι ελπίδες που στηρίζει τόσο η Πολιτεία όσο και η χειμαζόμενη επιχειρηματική δραστηριότητα σε αυτό το πρόγραμμα για την παραγωγική αναβάθμιση της αγοράς  μέσω των στοχευμένων ενεργειών ενίσχυσης των ΜΜΕ στον τομέα του εμπορίου, δεν πρόκειται ποτέ να ευοδωθούν, εάν δεν συμμετάσχει ισότιμα με τους λοιπούς κλάδους και το λιανικό εμπόριο.

Στη βάση αυτή, θεωρούμε ότι η απουσία του λιανικού εμπορίου από το συνοδευτικό πίνακα του προγράμματος συνιστά αβλεψία και όχι παράλειψη του Υπουργείου Ανάπτυξης και για το λόγο αυτό, η ΕΣΕΕ ζητά την άμεση συμπλήρωση της σχετικής λίστας, ώστε να μετέχουν σε αυτήν και οι εμπορικές επιχειρήσεις λιανικής».



















Αναλυτικός πίνακας εκτιμήσεων Ε.Σ.

Εμπορικοί Σύλλογοι
Ενδεικτική καταγραφή του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο
Ε.Σ ΑγρινίουΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΑθηνώνΠτώση περίπου 20%
Ε.Σ ΑλεξανδρούποληςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ Αμαρουσίου Πτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΆργουςΠτώση περίπου 60%
Ε.Σ ΆρταςΠτώση μεγαλύτερη από 41%
Ε.Σ ΒέροιαςΠτώση από 11% έως 20%
Ε.Σ Βόλου-Ν. ΙωνίαςΠτώση μεγαλύτερη από 41%
Ε.Σ Γαλατσίου-ΛαμπρινήςΠτώση από 31% έως 40%
Ε.Σ ΓλυφάδαςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΓρεβενώνΠτώση μεγαλύτερη από 41%
Ε.Σ ΔράμαςΠτώση από 31% έως 40%
Ε.Σ ΈδεσσαςΠτώση από 31% έως 40%
Ε.Σ ΖακύνθουΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΗγουμενίτσαςΠτώση από 11% έως 20%
Ε.Σ ΗρακλείουΠτώση από 10% έως 15%
Ε.Σ ΘεσσαλονίκηςΠτώση από 0% έως 30%
Ε.Σ ΘηβώνΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΙωαννίνωνΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΚαβάλαςΠτώση από 20% έως 25%
Ε.Σ ΚαλαμάταςΠτώση από 25% έως 30%
Ε.Σ ΚαρδίτσαςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΚαστοριάςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΚατερίνηςΠτώση από 15% έως 20%
Ε.Σ ΚέρκυραςΠτώση από 11% έως 20%
Ε.Σ ΚιλκίςΠτώση μεγαλύτερη από 41%
Ε.Σ ΚοζάνηςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΚομοτηνήςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΚορίνθουΠτώση από 31% έως 40%
Ε.Σ ΛαμίαςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΛάρισαςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΛευκάδαςΠτώση μεγαλύτερη από 41%
Ε.Σ ΜεγάρωνΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΜοσχάτουΠτώση από 11% έως 20%
Ε.Σ ΜυτιλήνηςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ Ν. ΙωνίαςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΝάουσαςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΝαυπλίουΠτώση από 31% έως 40%
Ε.Σ ΝίκαιαςΠτώση από 11% έως 20%
Ε.Σ ΞάνθηςΠτώση μεγαλύτερη από 41%
Ε.Σ ΠάτραςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ Πειραιώς Πτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΠεριστερίουΠτώση μεγαλύτερη από 41%
Ε.Σ ΠτολεμαΐδαςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΠύργουΠτώση από 25% έως 35%
Ε.Σ ΡεθύμνουΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΡόδουΠτώση από 31% έως 40%
Ε.Σ ΣάμουΠτώση από 31% έως 40%
Ε.Σ ΣερρώνΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΣπάρτηςΠτώση από 11% έως 20%
Ε.Σ ΣτυλίδαςΣταθερότητα (κινήθηκε η αγορά στα ίδια επίπεδα)
Ε.Σ ΣύρουΠτώση από 11% έως 20%
Ε.Σ ΤρικάλωνΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΤρίποληςΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΦλώριναςΠτώση μεγαλύτερη από 41%
Ε.Σ ΧαλανδρίουΠτώση από 21% έως 30%
Ε.Σ ΧαλκίδαςΠτώση από 21% έως 30%(πλην εξαιρέσεων διότι σε άλλα είδη ήταν 10% και σε άλλα η πτώση άγγιξε το 50%)
Ε.Σ ΧανίωνΠτώση από 21% έως 30%

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου