Πέμπτη 5 Ιουλίου 2012

Προτάσεις της ΕΣΕΕ για την προώθηση του εξαγωγικού και διαμετακομιστικού εμπορίου


ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ 42, 105 63 ΑΘΗΝΑ

                                                                                    Αθήνα, 5 Ιουλίου 2012

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Προτάσεις της ΕΣΕΕ για την προώθηση του εξαγωγικού και διαμετακομιστικού εμπορίου»


Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης συμμετείχε στο 2ο Exports Money Conference, σημειώνοντας ότι είναι πολύ σημαντικό για τους ανθρώπους της αγοράς να έχουν ένα βήμα για να τοποθετηθούν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος που εκπροσωπούν. Επεσήμανε ότι το εμπόριο έχει αναδειχθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο ως βασικός μοχλός ανάπτυξης. Σύμφωνα με την αναπτυξιακή στρατηγική «Ευρώπη 2020» η Ε.Ε. είναι αποφασισμένη να προωθήσει ελεύθερες, ανοικτές και δίκαιες εμπορικές συναλλαγές. Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά περιθώρια να αναπτυχθεί πραγματικά και ουσιαστικά η εξαγωγική δραστηριότητα. Διότι σαφώς η εξαγωγή των αδιάθετων υπολοίπων δεν μπορεί να λογίζεται ως εξαγωγική ανάπτυξη. Πρώτη προϋπόθεση είναι η βελτίωση των όρων διεθνοποίησης της αγοράς. Ορισμένα στοιχεία είναι ενδεικτικά:  το μέσο κόστος εξαγωγής προϊόντων είναι στα 1.153 δολάρια σε σύγκριση με 1.043 στην ΕΕ·  ο χρόνος διεκπεραίωσης 20 ημέρες στην Ελλάδα, 12 ημέρες στην ΕΕ· τα συνοδευτικά έγγραφα είναι 5 στην ελληνική περίπτωση και 4 σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Όσον αφορά τις εισαγωγές: το μέσο κόστος εισαγωγών 1266 δολάρια στην Ελλάδα και 1098 δολάρια στην ΕΕ, ο χρόνος διεκπεραίωσης 25 ημέρες στην Ελλάδα έναντι 12 σε ευρωπαϊκό επίπεδο, 6 ημέρες με 5 σε ευρωπαϊκό επίπεδο· έξοδα εκτελωνισμού 40 ευρώ στην Ελλάδα και 7 ευρώ στην ΕΕ.
Θα πρέπει να ξεκαθαριστεί το εξής: εξαγωγική δραστηριότητα είναι και οι εξαγωγές υπηρεσιών. Αναφερόμαστε συγκεκριμένα στις ναυπηγοεπισκευές, στο παραμεθόριο εμπόριο και στον εφοδιασμό πλοίων. Να δοθούν κίνητρα ώστε οι μικροεισαγωγικές επιχειρήσεις  να γίνουν μικροεξαγωγικές. Η ΕΣΕΕ προτείνει τη δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Περιοχών (ΕΟΠ) σε παραμεθόριες περιοχές της χώρας και στα λιμάνια. Στις περιοχές αυτές θα υπάρχει ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς και transit υπηρεσίες οι οποίες θα ενισχύσουν το διαμετακομιστικό εμπόριο. Αυτό που χρειαζόμαστε ως Έλληνες επιχειρηματίες για να ανοιχτούμε και σε άλλες αγορές είναι μέτρα φιλικά και όχι στραγγαλισμού. Ένα βιώσιμο φορολογικό σύστημα και όχι φοροεπιδρομή. Ρευστότητα και όχι κλειστές τράπεζες. Είναι απαράδεκτο η φορολογία στο εσωτερικό να κινείται μεταξύ 40και 49%, ενώ ο Μ.Ο. της ΕΕ να είναι στο 33%. Μέσα σε ένα διάστημα περίπου τριών ετών έχουν επιβληθεί 32 άμεσοι, έμμεσοι, έκτακτοι και αναδρομικοί φόροι. Ένα οικονομικό σύστημα είναι εκ φύσεως εξωστρεφές. Η ίδια η έννοια της αγοράς διαθέτει μία δυναμική διαπλαστικότητα, έλκεται από την αλληλεπίδρασή της με διαφορετικά εξωτερικά περιβάλλοντα. Ένας από τους βασικούς λόγους πού επήλθε αυτή κρίση στην πατρίδα μας είναι ο φοβικός και εσωστρεφής τρόπος με τον οποίο ορισμένοι επιχειρηματίες αντιλαμβάνονταν τη δραστηριότητά τους. Η Ελλάδα δεν είναι μία χώρα χαμένη σε κάποια άγονη ενδοχώρα. Είναι ένα σταυροδρόμι πολιτισμών και εμπορίου, με πλούσια μορφολογία και μία τεράστια ακτογραμμή. Είναι ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της που την καθιστά εκ των πραγμάτων εξωστρεφή. Αυτή είναι μία πραγματικότητα που οφείλουμε να αναγνωρίσουμε και να εκμεταλλευθούμε.
Το σύγχρονο δυσμενές και υπερτοπικό περιβάλλον της ύφεσης και της οικονομικής δυσπραγίας, διαρκώς μεταβαλλόμενο μέχρι τώρα προς το χειρότερο, απαιτεί ευελιξία, προσαρμοστικότητα, ανάλυση των σημείων των καιρών και διαφοροποίηση του παραδοσιακού εμπορικού προτύπου. Είναι ανάγκη να αναζητήσουμε νέους τρόπους δραστηριοποίησης και να κινητοποιήσουμε τη φαντασία μας για ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο που θα καθοδηγήσει τις ενέργειές μας. Σε αυτό το πλαίσιο, είμαστε υποχρεωμένοι να αμφισβητήσουμε κάποιες από τις παλαιότερες λογικές του επιχειρείν και να αναζητήσουμε εκείνα τα ωφέλιμα στοιχεία που είναι εγγεγραμμένα στην κοινωνική και οικονομική δομή της χώρας. 
Η έμφαση στις εισαγωγές κατά τις τελευταίες δεκαετίες εκμεταλλεύθηκε μία πολύ βασική διεθνή οικονομική εξέλιξη: την έλευση του ευρώ. Σε αυτό το πλαίσιο η εισαγωγική δραστηριότητα κατέστη ιδιαίτερα επωφελής, με αποτέλεσμα το εμπόριο να προσανατολιστεί στην αντιπροσώπευση και η εγχώρια παραγωγή, ακόμη και αυτή που είχε μεγάλη παράδοση, στην μετανάστευση.  Κατ’ επέκταση η τοποθέτηση της χώρας ως μίας περιοχής της ζώνης του ευρώ, η οποία θα είναι προσανατολισμένη στον τριτογενή τομέα, ο δανειακός πληθωρισμός προς την κατανάλωση και το κλίμα ψευδο-ευδαιμονίας που καλλιεργούνταν από πολλές πλευρές, μας έκανε να λησμονήσουμε το βασικό κανόνα της κλασικής οικονομικής: η παραγόμενη αξία πρέπει να ανταποκρίνεται σε κάποιο ποσοστό πραγματικής αξίας. Φτάσαμε σε καιρό κρίσης να παρακολουθούμε αμήχανα μία καθημαγμένη παραγωγική βάση, η οποία αδυνατεί να διαμορφώσει προϋποθέσεις ουσιαστικής εξόδου από την κρίση.
Παράλληλα με την παραπάνω εξέλιξη υπάρχουν και κάποια δομικά προβλήματα της ελληνικής περίπτωσης, τα οποία συνιστούν χρόνιες αδυναμίες. Ο ανορθολογισμός του κράτους το οποίο στηρίζει αντιπαραγωγικές δραστηριότητες. Η επιμονή των τραπεζών να χρηματοδοτούν βραχυπρόθεσμες ανάγκες και όχι μακροπρόθεσμες επενδύσεις. Η έλλειψη τόλμης από πολλούς επιχειρηματίες που αρκούνται σε μία καλή συνεργασία με το εξωτερικό παρά στην αυτόνομη διείσδυση σε άλλες αγορές. Η άγρα του εύκολου κέρδους, όπου αυτό αναζητείται στην άνοδο του δείκτη και όχι στη βελτίωση της παραγωγικής δραστηριότητας. Η «δαιμονοποίηση» της επιχειρηματικότητας προς όφελος παθητικών επαγγελματικών δραστηριοτήτων. Το έλλειμμα ενός γενικότερου αναπτυξιακού σχεδίου τις τελευταίες δεκαετίες από πολλές κυβερνήσεις, το οποίο οδήγησε σε έναν επιχειρηματικό εμπειρισμό, που καθορίζει και τη στάση μας στην τρέχουσα κρίση. Οι εισαγωγές, πολύ απλά, ήταν η προσωρινή λύση, ώστε να μη χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε τα παραπάνω προβλήματα.   
Η ενίσχυση της εξωστρέφειας, επομένως, της ελληνικής αγοράς θα πρέπει να είναι η βασική μας έγνοια. Η εξαγωγική δραστηριότητα είναι το μεγάλο στοίχημα για την ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Ωστόσο, παρόλο που τον προηγούμενο χρόνο παρατηρήθηκε μία ανεπαίσθητη μεταβολή στον όγκο των εξαγωγών της χώρας, δεν πρέπει να παρασυρθούμε. Η εξαγωγή των αδιάθετων υπολοίπων δεν είναι παραγωγική δραστηριότητα. Δυστυχώς, η ανάπτυξη των εξαγωγών θα είναι μία μακρά και επίπονη διαδικασία που θα απαιτεί σχέδιο και αφοσίωση στην εφαρμογή του.
Η εμπορική επιχείρηση επιβάλλεται να γίνει εξαγωγική! Η εξωστρέφεια θα είναι ένας βασικός δίαυλος για την κρίση. Οφείλουμε να προετοιμάσουμε μια νέα γενιά εμπόρων που θα έχει στραμμένο το βλέμμα της προς το εξωτερικό. Για τις παραδοσιακές εξαγωγές, όπως τις έχουμε συνηθίσει μέχρι τώρα, χρειάζεται ένα πλέγμα συντονισμένων ενεργειών οι οποίες θα προωθούν την καλύτερη ανάπτυξη των οικείων δραστηριοτήτων. Καταρχάς, απαιτείται μία διείσδυση σε ξένες αγορές, χωρίς τη βοήθεια του κράτους με ενισχύσεις σε επιχειρήσεις που θα έχουν εξαγωγική απεύθυνση. Πιο ευρεία συμμετοχή των επιχειρήσεων σε επώνυμες εκθέσεις του εξωτερικού, για να ενισχυθεί η προβολή των ελληνικών προϊόντων. Ενιαία στρατηγική τοποθέτησης προϊόντων σε ξένες αγορές. Δημιουργία κινήτρων για συνέργιες Μμε επιχειρήσεων συνεταιριστικής μορφής. Να συνδεθεί η παραγωγή με τη μεταποίηση και την πώληση. Εδώ θέλω να σημειώσω το εξής: Χρειάζεται να αναπτυχτεί ένα αυστηρό σύστημα πιστοποίησης και τυποποίησης για τα ελληνικά προϊόντα. Όλοι αναγνωρίζουν ότι η Ελλάδα έχει το προβάδισμα σε συγκεκριμένους τομείς αλλά χρειάζεται αυτά τα προϊόντα να διαθέτουν πιστοποιητικά ποιότητας που θα διευκολύνουν την εξαγωγή τους. Νομίζω ότι πρέπει να δώσουμε την απαραίτητη προσοχή σε αυτό το ζήτημα για να βελτιώσουμε την αναγνωρισιμότητα των προϊόντων μας.
Στο νέο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον όπου αγορές ενοποιούνται και οι αποστάσεις εξαφανίζονται είναι σαφές ότι ο εξαγωγικός προσανατολισμός είναι μία εκ των ουκ άνευ πρακτική. Ωστόσο, πάντα χρειάζεται την ευρεία υποστήριξη των αρμόδιων θεσμικών δομών και κυρίως ένα κεντρικό σχέδιο που θα προωθεί την εν λόγω δραστηριότητα. Όλοι μιλάνε για εξαγωγές και κανείς στην πραγματικότητα δεν κατανοεί τι χρειάζεται για να γίνουν αυτές πραγματικότητα.
Όλοι μπορεί να έχουν την καλή διάθεση να γίνουν εξαγωγείς, δυστυχώς, όμως, λίγοι μπορούν να το πραγματοποιήσουν, τουλάχιστον άμεσα. Ωστόσο, είναι ανάγκη όλοι οι νέοι επιχειρηματίες της χώρας να αναζητήσουν ευκαιρίες στο διεθνές περιβάλλον και να τις αξιοποιήσουν. Όσοι σκέφτονται να επιχειρήσουν κάποιο άνοιγμα στις διεθνείς αγορές, οφείλουν να γνωρίζουν τα μυστικά της αγοράς που ενδιαφέρονται να προσεγγίσουν επαγγελματικά. Συνοπτικά, τόσο ο επιχειρηματίας, όσο και τα στελέχη της επιχείρησης πρέπει να μάθουν το διεθνές εμπόριο και την εξαγωγική διαδικασία και ιδίως τις ακόλουθες θεματικές:
1.      εξαγωγικό μάρκετινγκ και ανάπτυξη αγορών
2.      έρευνα και επιλογή ξένων αγορών
3.      ανάπτυξη εξαγωγικών πωλήσεων
4.      διαδικασίες εισαγωγών και εξαγωγών
5.      διεθνείς, συνδυασμένες μεταφορές
6.      τελωνειακές διαδικασίες και e-customs
7.      διασφάλιση πληρωμής από το εξωτερικό
8.      φορολογικές διαδικασίες – απαλλαγή ΦΠΑ
9.      τεχνικές και μέθοδοι διαπραγματεύσεων
10.  συνέπεια, αξιοπιστία, ποιότητα, διάρκεια συνεργασίας
Εμείς, ως ΕΣΕΕ, σχεδιάζουμε ανάλογα προγράμματα κατάρτισης για τους συναδέλφους που θέλουν να καταρτιστούν στο εξαγωγικό εμπόριο, τα οποία θα υλοποιηθούν από το Κέντρο Ανάπτυξης Ελληνικού Εμπορίου, που αποτελεί και την πιστοποιημένη εκπαιδευτική δομή της ΕΣΕΕ. Καύσιμα και ενέργεια παραμένουν κυρίαρχοι κλάδοι των ελληνικών εξαγωγών αποσπώντας μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους μερίδιο 34,6% του συνόλου, ακολουθούμενα από τα δομικά υλικά, με ποσοστό 12,15% και από τα τρόφιμα-ποτά με ποσοστό 11,03%. Την πεντάδα συμπληρώνουν τα μηχανήματα-μηχανολογικός εξοπλισμός (5,76%) και τα φάρμακα-καλλυντικά (4%).  Οι εφοδιασμοί πλοίων σε τρίτες χώρες σημειώνουν σημαντικό άλμα σε σύγκριση με το 2010, με την αύξηση να συνεχίζει και το πρώτο τρίμηνο του 2012.  Η αξία των εξαγωγών ανέρχεται σε 1,3 δις ευρώ αποτελώντας για το 2011 το 5,97% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών.
Η Ελλάδα και η Εσθονία κατέγραψαν την υψηλότερη αύξηση εξαγωγών στην Ε.Ε. των 27 κρατών-μελών το 2011, με την Ελλάδα να σημειώνει άνοδο της τάξης του 37% σε σχέση με το 2010, ξεπερνώντας κατά πολύ το μέσο όρο της ευρωζώνης που αντιστοιχεί σε 10,7%. Σύμφωνα με επεξεργασία πρόσφατων στοιχείων της Eurostat, που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, τα συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά, οι νωποί καρποί και φρούτα, αλλά και τα ιχθυηρά βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα των εξαγόμενων προϊόντων. Η Ευρώπη παρέμεινε η κυριότερη δεξαμενή άντλησης πελατών για τα ελληνικά προϊόντα, καθώς επτά στους δέκα κυριότερους εξαγωγικούς προορισμούς για την Ελλάδα ήταν κοινοτικές χώρες, ενώ εκτός ΕΕ-27 εντυπωσιακή αύξηση, κατά 486%, κατεγράφη στις ελληνικές εξαγωγές προς Σιγκαπούρη, κατά 110% αυξήθηκαν οι πωλήσεις ελληνικών προϊόντων στην Τουρκία και κατά 86% στις ΗΠΑ, χάρη κυρίως -και στις τρεις περιπτώσεις- στα πετρελαιοειδή. Οι τρεις αυτές χώρες είναι οι μόνες εκτός ΕΕ, που περιλαμβάνονται στη πρώτη δεκάδα αγορών για τα ελληνικά προϊόντα. Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία του International Trade Center (ITC), που επίσης επεξεργάστηκε το ΙΕΕΣ, από τους δέκα κυριότερους ελληνικούς εξαγωγικούς κλάδους εκείνοι που έχουν τις μεγαλύτερες προοπτικές είναι οι τομείς των νωπών καρπών και φρούτων, τα παρασκευασμένα λαχανικά και φρούτα και τα ψάρια και ιχθυηρά, καθώς σημειώθηκε ταυτόχρονη αύξηση του μεριδίου αγοράς των ελληνικών εξαγωγών παγκοσμίως και αύξηση των παγκόσμιων εισαγωγών.
Ειδικότερα το διαμετακομιστικό εμπόριο είναι μία εκδοχή της εξαγωγικής δραστηριότητας στην οποία θα πρέπει να σταθούμε. Σύμφωνα με στοιχεία από τη Διεθνή Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ), κατά τη διάρκεια του 2011 από το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά διακινήθηκαν συνολικά 1.155.609 teus με τη μορφή τράνζιτ και 400.294 teus ως τοπικά φορτία. Δηλαδή, συνολικά διακινήθηκαν 1.555.903 teus, νούμερο που αγγίζει τα υψηλότερα του 2007. Αυτό σημαίνει δηλαδή ότι η θέση του Πειραιά τον καθιστά το πιο σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο στην Ανατολική Μεσόγειο, αφού βρίσκεται στο κεντρικό σημείο της διασταύρωσης των θαλασσίων οδών, που συνδέουν τη Μεσόγειο με τη Βόρεια Ευρώπη, και η προνομιακή θέση του γίνεται ιδανική για τα πλοία που προέρχονται είτε από το Suez, είτε από το Gibraltar, με προορισμό τους λιμένες των Βαλκανίων, του Ευξείνου Πόντου και αντιστρόφως. Είναι ευκαιρία επομένως να αναδείξουμε την Ελλάδα ως έναν κρίσιμο κόμβο πού συνδέει τη Δυτική Ευρώπη με τις αγορές της Ανατολής και τούμπαλιν. Ταυτόχρονα, πέραν από τα λιμάνια, αυτόν το ρόλο μπορούν να τον παίξουν περιοχές σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.
Ακολούθως ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ επεσήμανε μια σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με το διαμετακομιστικό εμπόριο:
- η δημιουργία ή η ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών στην ελληνική επικράτεια (π.χ. αποθηκευτικοί χώροι, εξοπλισμός,  ζώνες ελεύθερου εμπορίου),
- η απόκτηση της κατάλληλης οργάνωσης και επιχειρησιακής ετοιμότητας εκ μέρους των επιχειρήσεων, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του εγχειρήματος,
- η ώθηση των επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται ή σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό, να δημιουργήσουν αποθηκευτικά κέντρα στη Βόρεια Ελλάδα, προκειμένου οι εγκαταστάσεις αυτές να έχουν το ρόλο logistics hubs των Βαλκανίων, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το διαμετακομιστικό εμπόριο και να ενισχυθεί ο χαρακτήρας της Ελλάδας ως σημείο τροφοδοσίας των βασικότερων πλησιέστερων Βαλκανικών χωρών ,
- ο συνδυασμός προτεινόμενων ενεργειών με τους καθορισμένους ευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών και ιδιαίτερα με εκείνους που εμπλέκονται ως κόμβοι στο ελληνικό έδαφος.
Ειδικότερα τονίζεται πως είναι ανάγκη για:
- Δημιουργία εξαγωγικών πάρκων.
-Απλοποίηση εμπορικών συναλλαγών με την εφαρμογή του e-invoicing, τη στιγμή που στην Ελλάδα διακινούνται ετησίως περίπου 40 εκατομμύρια τιμολόγια το χρόνο (η εξοικονόμηση κόστους ετησίως μπορεί να ανέλθει σε 1,5 δις €).
- Επανεξέταση των προϋποθέσεων αδειοδότησης και άρση των πολλών περιορισμών αναφορικά με τους χώρους αποθηκών (π.χ. περιβαλλοντικές μελέτες, αρχαιολογία, πυροσβεστική, Υπ. Υγείας κ.ά.).
- Κατάργηση θεσμικών περιορισμών στην ανάπτυξη των logistics.
- Άρση απαγόρευσης συνδυαστικών μεταφορών νωπών με άλλα προϊόντα.
- Μείωση γραφειοκρατίας τελωνείων (electronic & simplified procedures), τυποποίησης ροής, απλοποίησης διαδικασιών τους, λειτουργίας τους σε συνεχή βάση (24ωρη λειτουργία όλο το έτος), μείωσης του μεγάλου κόστους εκτελωνισμού σε bonded περιοχές (€40 αντί για €7, που υπάρχει στην Ε.Ε.).
- Κατάργηση του έμμεσου κόστους από φορολογικές παραβάσεις (π.χ. διαχωρισμός εύφλεκτων ειδών από απλά προϊόντα με aerosol cans, νόμος σχετικά με το συνολικό βάρος του οχήματος που προβλέπει ότι πρέπει να είναι μικρότερο από το βάρος που είναι από μόνο του το όχημα χωρίς το ωφέλιμο φορτίο κ.ά).
Κλείνοντας την τοποθέτησή του  ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Κορκίδης έθεσε το ερώτημα που καλείται να απαντήσει κάθε έμπορος αλλά και η εγχώρια βιομηχανία-βιοτεχνία, με ποιο τρόπο θα διενεργούνται πλέον οι εισαγωγές. Εκτιμάται ότι περί τις 200.000 μικροεισαγωγικές επιχειρήσεις αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις νέες οικονομικές απαιτήσεις, εξαιτίας αφενός μεν της διακοπής ασφαλιστικής κάλυψης φορτίων προς την Ελλάδα αφετέρου δε εξαιτίας της μείωσης των ορίων της ασφάλισης των πιστώσεων από το εξωτερικό. Κάτι τέτοιο θα αναγκάσει τις ελληνικές εταιρίες να «σπάσουν» τις παραγγελίες τους στο όριο της επιτρεπτής πίστωσης, με αποτέλεσμα να αυξάνουν τα μεταφορικά τους έξοδα. Σ’ αυτό το δυσμενές περιβάλλον, έρχεται να προστεθεί η έλλειψη χρηματοδότησης των εγχώριων εμπορικών επιχειρήσεων από τις ελληνικές τράπεζες με την  ετήσια μεταβολή της χρηματοδότησης για τo 2011 να διαμορφώνεται στο -6,0%  και να συνεχίζει μειούμενη. Επιπλέον, οι όποιες ελπίδες, τέλος, για διαλλακτικότητα την ύστατη στιγμή από την πλευρά των προμηθευτών διαψεύδονται κατηγορηματικά, αφού οι οίκοι του εξωτερικού ζητούν από τους Έλληνες εξαγωγείς ρήτρες καλής εκτέλεσης των παραγγελιών τους, ενώ αρκετοί, με ευγενικές επιστολές, ζητούν την αναστολή της συνεργασίας τους με ελληνικές επιχειρήσεις μέχρι να ηρεμήσει η κατάσταση και να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

















Ποσοτικά στοιχεία

ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΚΑΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Ιανουάριος-Δεκέμβριος 2011*(Σε εκατ. ευρώ)
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
ΕΞΑΓΩΓΕΣ
% ΜΕΤΑΒΟΛΗ
2011
2010
11/10
ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΩΝ
22.451,0
16.391,8
37,0%
ΟΟΣΑ (29 χώρες)
11.523,2
9.360,4
23,1%
Ε.Ε. (25)
9.544,9
8.626,9
10,6%
Ε.Ε. (15)
7.401,1
6.784,6
9,1%
Β. Αμερική
1.434,5
855,7
67,6%
Άλλες ανεπτυγμένες χώρες
149,8
135,9
10,2%
Υπόλοιπες ΟΟΣΑ  (εκτός Ν.Κορέας)
1.919,6
1.048,7
83,0%
Βαλκάνια
3.325,4
2.751,2
20,9%
Κοινοπολ. Ανεξάρτ. Κρατών (ΚΑΚ)
662,6
469,3
41,2%
Β. Αφρική & Μ. Ανατολή
2.066,9
1.261,1
63,9%
Χώρες Αφρικής (εκτός Β.Αφρικής)
135,9
114,3
18,9%
Ν.Α. Ασία
811,0
273,6
196,4%
Λατ. Αμερική
97,7
55,3
76,7%
Λοιπές Χώρες
2.302,8
799,7
188,0%
Πηγή: ΚΕΝΤΡΟ  ΕΞΑΓΩΓΙΚΩΝ  ΕΡΕΥΝΩΝ  &  ΜΕΛΕΤΩΝ  (Κ.Ε.Ε.Μ.)
ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΚΑΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2012*(Σε εκατ. ευρώ)
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
ΕΞΑΓΩΓΕΣ
% ΜΕΤΑΒΟΛΗ
2012
2011
12/11
ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΩΝ
1.852,2
1.478,7
25,3%
ΟΟΣΑ (29 χώρες)
828,6
873,1
-5,1%
Ε.Ε. (25)
648,6
821,6
-21,1%
Ε.Ε. (15)
495,5
640,5
-22,6%
Β. Αμερική
125,8
40,8
207,9%
Άλλες ανεπτυγμένες χώρες
13,8
10,6
30,1%
Υπόλοιπες ΟΟΣΑ  (εκτός Ν.Κορέας)
148,7
127,7
16,5%
Βαλκάνια
248,4
251,2
-1,1%
Κοινοπολ. Ανεξάρτ. Κρατών (ΚΑΚ)
37,1
36,2
2,5%
Β. Αφρική & Μ. Ανατολή
284,0
94,9
199,4%
Χώρες Αφρικής (εκτός Β.Αφρικής)
11,0
1,2
809,5%
Ν.Α. Ασία
121,9
8,2
1379,2%
Λατ. Αμερική
2,8
5,3
-48,0%
Λοιπές Χώρες
210,1
80,8
160,0%
Πηγή: ΚΕΝΤΡΟ  ΕΞΑΓΩΓΙΚΩΝ  ΕΡΕΥΝΩΝ  &  ΜΕΛΕΤΩΝ  (Κ.Ε.Ε.Μ.)
Τα πρώτα σε αξία εξαγώγιμα ελληνική προϊόντα
(πόσα σε εκατ. Ευρώ)

Σειρά κατάταξης
α΄τρίμηνο 2012
Σειρά κατάταξης
α΄τρίμηνο 2011
Περιγραφή προϊόντος
1
1
Ορυκτέλαια πετρελαίου
2
16
Βαμβάκι
3
4
Φάρμακα
4
3
Αργίλιο
5
2
Εμπιστευτικά προϊόντα
6
5
Άλλα ψάρια νωπά
7
9
Ράβδοι από σίδηρο ή χάλυβες
8
6
Σωλήνες κάθε είδους
9
25
Ηλεκτρική ενέργεια
10
11
Άλλα λαχανικά διατηρημένα
11
45
Σωλήνες κάθε είδους
πετρελαίου ή αερίου
12
10
Βερίκοκα, ροδάκινα, κεράσια
13
8
Παρθένο λάδι
14
7
Πορτοκάλια νωπά
ή αποξηραμένα
15
18
Τηλεφωνικές συσκευές συνδρομητών
Πηγή: ΚΕΝΤΡΟ  ΕΞΑΓΩΓΙΚΩΝ  ΕΡΕΥΝΩΝ  &  ΜΕΛΕΤΩΝ  (Κ.Ε.Ε.Μ.)


Οι 15 πρώτες σε αξία χώρες προορισμού ελληνικών προϊόντων
(πόσα σε εκατ. Ευρώ)

Σειρά κατάταξης
α΄τρίμηνο 2012
Σειρά κατάταξης
α΄τρίμηνο 2011
Περιγραφή προϊόντος
1
1
Ιταλία
2
13
Εφοδιασμοί πλοίων
 με τρίτες χώρες
3
2
Γερμανία
4
5
Τουρκία
5
4
Βουλγαρία
6
3
Κύπρος
7
7
Η.Π.Α.
8
6
Ην. Βασίλειο
9
27
Σουηδική Αραβία
10
8
Γαλλία
11
11
Γιβραλτάρ
12
10
Ρουμανία
13
34
Κίνα
14
16
Λιβύη
15
38
Ισραήλ
Πηγή: ΚΕΝΤΡΟ  ΕΞΑΓΩΓΙΚΩΝ  ΕΡΕΥΝΩΝ  &  ΜΕΛΕΤΩΝ  (Κ.Ε.Ε.Μ.)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου